woensdag 27 juli 2016

‘BBQBIJBEL van asperges tot zwezerik’ - Julius Jaspers


Genre: Lifestyle en koken
Uitgeverij: Overamstel
ISBN: 978048832507
Uitvoering: hardcover
Aantal pagina’s: 511
Uitgave: april 2016

Ik wil graag uitgeverij Overamstel heel erg bedanken voor het beschikbaar stellen van dit boek t.b.v. een recensie bij de Perfecte Buren.

Cover
De cover is herkenbaar doordat er meerdere “bijbels” zijn verschenen met eenzelfde uitstraling. Hij geeft verschillende BBQ-voorwerpen en gerechten weer. Heel herkenbaar. Voor dit boek is gekozen voor de achtergrondkleur oranje, dit geeft voor mij een warme zomerse sfeer aan wat bijdraagt tot een extra BBQ-dimensie. De subtitel van asperges tot zwezerik geeft gelijk aan dat het niet om de huis-tuin-keuken-receptjes gaat maar dat er meer is tussen hamburger en champignon. De cover spreekt mij dus erg aan, ik geef hiervoor een 8.

Het boek
BBQBIJBEL is het naslagwerk voor de BBQ-liefhebber. Barbecueën is populairder dan ooit tevoren. Waar vroeger een barbecue uit spareribs en worst bestond, bereidt men nu complete maaltijden op de grill. Groente, vis, schaal- en schelpdieren en zelfs fruit zijn hierbij inmiddels net zo geliefd, In BBQBIJBEL laat barbecuekoning Julius Jaspers aan de hand van duidelijke stap-voor-stapfoto’s en heldere iconen zien wat er allemaal mogelijk is en geeft hij zijn 250 meest geliefde recepten prijs.

Het boek is ingedeeld in zeer overzichtelijke hoofdstukken, staat boordevol tips en is een bron van inspiratie. Het boek legt eerst uit hoe je op de goede manier kunt barbecueën en wat je daarvoor nodig hebt en daarnaast veel tips en technieken. Niet alleen vlees en groente komen aan bod maar ook 2-daagse recepten, bijgerechten en smaakmakers.

Conclusie
Wat een geweldig boek, echt alles staat er in. Stap voor stap maakt het de meest ingewikkelde recepten inzichtelijk en voor iedereen te bereiden. Het boek geeft enorm veel aanvulling voor het gebruikelijke worstje en de maïskolf. Er staan zoveel ideeën in dat je elke dag wel zou kunnen barbecueën zonder het zat te worden, zoveel afwisseling in recepten dat de mogelijkheden werkelijk onuitputtelijk lijken. 

Ik ben erg verrast door de veelzijdigheid, je kunt echt alles op de barbecue of grill bereiden. En als je eens niet alleen maar vlees wilt is er voor de vega-liefhebber ook meer dan voldoende keuze in dit boek. En dan de bijgerechten en smaakmakers… deze zijn altijd te gebruiken! De KCBS-gerechten (2-daagse bereidingstijd) lijken mij nog wat te hoog gegrepen maar wie weet raak ik wel zo enthousiast dat ik dit ook nog eens probeer, het ziet er immers wel echt heel lekker uit. 

Deze BBQBIJBEL is een echte aanrader voor iedereen die van barbecueën houdt en mag daarom niet ontbreken in mijn boekenkast. 

Daarom voor mij 5 ***** sterren voor deze geweldige bijbel.

Brigitta Dielman-Bleeker – Gastrecensent De Perfecte Buren


Geen opmerkingen: