vrijdag 15 juli 2016

'In de voetsporen van de heldin' - Edith de Wit


Genre: managementboek
Uitgever: S2Uitgevers
ISBN: 9789080964990
Uitvoering: paperback
Aantal pagina’s: 163
Uitgave: 2016

Met dank aan Stella de Jager - S2Uitgevers voor dit recensie-exemplaar.

Achterflap

“Ontdek stap voor stap het verhaal van je eigen leven

Stel je voor: er wordt een doos bij je afgeleverd. In de doos vind je een paar magische schoenen. Deze schoenen kunnen je overal naartoe brengen, je weet alleen niet waarheen. Wat zou jij doen? Trek je ze aan? Zet je ze achterin je kast? Of breng je ze meteen naar de kringloop?

Dit boek geeft je de mogelijkheid om vanuit je luie stoel de voetsporen van de heldin te volgen en tegelijkertijd de patronen in je eigen leven te vinden (en te veranderen als je dat wilt). Het is een reis door de rijke en betekenisvolle wereld van verhalen, waarbij je zult ontdekken dat het verhaal van de heldin ook over jou gaat. Stap voor stap doe je inzichten op die je helpen op je levenspad.

Edith de Wit dook in de schatkist van verhalen waarin vrouwen de hoofdrol spelen en ontdekte de twaalf episodes die iedere heldin, in fictie én in het echte leven, moet beleven om haar schat te vinden en thuis te komen. Naast de vele inspirerende voorbeelden uit literatuur en films, bevat dit boek ook waargebeurde verhalen van echte heldinnen en inzichtvragen om je eigen verhaal op het spoor te komen. Als je je eigen verhaal kent, sta je steviger in je schoenen en kun je met meer vertrouwen nieuwe wegen bewandelen.

Je verhaal wacht op je! Dus open de doos, klik met je hakken en ga op avontuur!”

‘In de voetsporen van de heldin - Ontdek stap voor stap het verhaal van je eigen leven’. Dit en een schoenendoos met rode schoentjes staan op de cover. Geen idee wat ik me bij dit boek moet voorstellen. Als ik de achterflap lees krijg ik een vraag, namelijk of ik die rode, magische schoenen zou aantrekken? Als ik verder lees zou dit boek mijn leven kunnen veranderen en zou dit verhaal over mij (kunnen) gaan. Nu ben ik nieuwsgierig!

Het boek begint met een inhoud, voorwoord en introductie. Op die manier kom je meer te weten over zowel de auteur, als over de inhoud van dit boek. Verder wordt er verwezen naar de website van Edith. Dit kom je helaas meermaals tegen in het boek. Hier kan je, als je dit wilt, het gratis bijbehorende werkboek met aanvullende opdrachten en schrijfoefeningen downloaden.

Edith heeft haar ‘verhaal’ geschreven aan de hand van verhalen, sprookjes, interviews en waargebeurde verhalen. In verschillende hoofdstukken of episodes wordt het verhaal van de heldin toegelicht. Als ik het goed begrijp wordt dit ook wel storytelling genoemd.

De heldin zit in de eerste episode in haar veilige toren met een saai en begrensd leventje. De Wit vergelijkt dit met prinsessen in hun gouden kooi. Ze hebben alles, maar hebben geen persoonlijke vrijheid. Blijf je in je toren zitten of neem je het heft in eigen hand en doe je iets met je leven, daar komt het op neer en daar draait het boek om.

Op die manier neemt Edith je mee in de volgende elf episodes in haar boek en in het leven van de heldin. Elk hoofdstuk heeft min of meer dezelfde opbouw. Een uitleg over de episode waarin de heldin zich bevindt, een voorbeeld aan de hand van bijvoorbeeld een sprookje, een waargebeurd verhaal, een getuigenis en elk hoofdstuk eindigt met ‘In jouw leven - kom jezelf op het spoor’. Hier vind je vragen die je aanzetten tot nadenken en zelfkennis.

Dit is een boek om je eigen zelf te ontdekken en je te bezinnen over je leven. Waarom heb je bepaalde beslissingen genomen of waarom net niet? Wil je jezelf veranderen, wil je een ander leven of wat wil je doen met je leven? Dan moet je uit je comfortzone komen en net als de heldin hard ‘werken’ en afdalen naar de ‘onderwereld’ waar je je alter ego tegenkomt. Pas al je je eigen kwetsbaarheden kent, kan je verder op je reis.

Het boek komt voor mij erg ‘rooskleurig’ en te idyllisch over. Het overtuigt me niet en ik vond het moeilijk mijn volledige aandacht erbij te houden. Bovendien vind ik het nogal rommelig in die zin dat er verschillende lettertypes gebruikt worden en zowel met vet gedrukt als cursief gewerkt wordt. Er staan redelijk wat illustraties in ter verduidelijking, maar ik vind het allemaal wat kinderlijk overkomen.

Het boek heeft me niet kunnen overtuigen. De tekst op de achterflap ‘Dus open de doos, klik met je hakken en ga op avontuur!” heb ik niet ervaren. Ik had meer pit in het verhaal verwacht. Sommige stukken tekst waren erg langdradig, waardoor ik al vlug diagonaal begon te lezen. Misschien heb ik zo’n avontuur (nog) niet nodig?
  
2,5 ster voor ‘De heldin’

Karin - team ‘De Perfecte Buren’








Geen opmerkingen: