Genre: YA
Uitgever: Scelta Publishing
ISBN: 9789491884375
Aantal pagina's: 278
Uitgave: april 2016

Met dank aan Scelta Publishing voor het recensie-exemplaar.

De cover valt direct in het oog door de zwarte ondergrond met de titel van het boek “De geest” in een bijzonder lettertype. Deels over de titel van dit tweede boek van de Eilanden-serie staat de gestalte van een persoon. Het geheel intrigeert en straalt iets geheimzinnigs uit. In de letters van de titel zie je heel vaag een stuk natuur en het silhouet van een stad. De naam van de schrijfster is in duidelijke blauwe letters weergegeven. Bovenaan het boek staat de zin: ‘Wat als je een deal sluit met de duivel?’. De cover is in dezelfde stijl als die van deel 1 en krijgt van mij een 9.

De Overlevenden van het Eiland, zoals de tieners in het nieuws genoemd worden, zijn aangekomen op het vaste land. De gehele groep wordt naar een ziekenhuis gebracht en krijgt een eigen vleugel ter beschikking. Zij verblijven daar voor onderzoeken en om hen te begeleiden om weer deel te gaan uitmaken van de maatschappij. Alles is nieuw voor de teruggekomen tieners: zowel de wereld als ook hun familie zijn onbekend voor hen.

De begeleiding van de tieners, dat de medewerkers "Het Eiland-project" noemen, staat onder leiding van gespecialiseerd psychologe Daniëlle. Stef weet dat ze een belangrijke rol zal gaan spelen in hun toekomst en voelt zich door haar komst gealarmeerd. De tieners zijn bang voor de veranderingen. Stef fungeert nog steeds als leider en Daniëlle merkt dat ook op. Ze weet dat Stef de belangrijkste persoon is van de groep om te leren kennen en zo ook contact te leggen met de groep kinderen.

Stef geeft haar het voordeel van de twijfel en de groep tieners besluit mee te werken met de plannen die Daniëlle voor hen heeft. Ondertussen heeft Stef terugkerende dromen over De Geest (Dennis). Hij heeft een gevoel van onheil en zijn gevoel zegt dat het verlaten van het Eiland te eenvoudig ging. Stef is zenuwachtig, argwanend, angstig en heeft extreme nachtmerries. Hij zou blij moeten zijn dat hij verlost is van die vervloekte plek en opgelucht zijn dat ze gered zijn, maar dat is hij niet. Tijdens de reis naar huis heeft Stef zichzelf wijsgemaakt dat het Eiland en alles wat er gebeurde, De Geest, zijn belofte, allemaal in zijn hoofd zat, maar hij komt er door de nachtmerries achter dat dit niet waar is. De Geest herinnert Stef tijdens deze nachtmerries eraan dat hij zijn belofte moet nakomen: Stefs ziel behoort aan Het Eiland.

Ondertussen hebben de tieners geen rustig leven. Ten eerste laat de pers hen niet met rust: hun namen en gezichten staan in alle kranten en online. De pers probeert op alle mogelijke manieren met hen in contact te komen. Verder hebben de Overlevenden het gevoel dat ze de regie over hun leven kwijt zijn. Ze missen hun vrijheid, ze hebben ineens regels te volgen en kunnen niet meer doen wat ze wilden, zoals op Het Eiland. Artsen en psychologen doen hun best om hen te re-integreren in de maatschappij, maar dit proces verloopt moeizaam. De spanningen lopen steeds verder op, zowel tussen de groep kinderen en de therapeuten, als ook tussen de kinderen zelf. De situatie wordt onhoudbaar.

Ondertussen wordt Stef steeds zieker. De tieners beginnen te merken aan Stefs gedrag dat er iets aan de hand is. Ze hebben het vermoeden dat ‘t Het Eiland is. De Geest Dennis laat Stef geen seconde uit het oog. Hij is er dag en nacht om hem te kwellen om Stef ervan te overtuigen dat hij terug moet gaan naar Het Eiland. Dan wordt Stef ernstig ziek en de artsen zijn bang dat hij het einde van de zomer waarschijnlijk niet zal halen. De artsen staan voor een raadsel wat hem mankeert en hebben geen oplossing tot genezing.
Stef komt tot het besef dat alleen Het Eiland hem kan helpen en dat hij de confrontatie aan moet gaan met Het Eiland en De Geest om te overleven.

Wat mij als eerste opviel toen ik begon met lezen, is dat net als in deel 1, ook in dit deel boven de proloog, de hoofdstukken en de epiloog en het dankwoord een deel van de afbeelding van de cover terugkomt. Ik vind het prettig dat er aandacht aan is besteed dat deze details in elk boek hetzelfde zijn.

Het verhaal begint met een zeer spannende proloog die je direct in het verhaal trekt. Stef droomt dat hij op het eiland is, waar ook De Geest aanwezig is.
Het eerste hoofdstuk is gedateerd op 1 juli en speelt zich af in de toekomst. Vanaf hoofdstuk 2 ga je als lezer terug in de tijd naar 28 november, het moment dat de tieners aangekomen zijn in het ziekenhuis en afwachten hoe hun toekomst er uit gaat zien. Bij elk volgende hoofdstuk staat er een datum. Vanaf hoofdstuk 2 loopt het verhaal verder synchroon, totdat je op het moment in het verhaal komt bij de situatie die zich in hoofdstuk 1 afspeelt en vanaf daar loopt het verhaal dan door. Je krijgt dus in hoofdstuk 1 een kleine glimp in de toekomst, wat ik als lezer een zeer goede zet vind: het bouwt de spanning op. Omdat elk hoofdstuk begint met een datum volg je het verloop van het verhaal goed.

Wat aangenaam is aan het verhaal is dat S.J. Paul zeer beeldend schrijft. En omdat het verhaal verder ook gedetailleerd is beschreven, heb je het idee dat je er zelf bij aanwezig bent in het verhaal. De schrijfster weet de onzekerheid, angst en twijfel van de groep tieners bij aankomst in het ziekenhuis goed te beschrijven. Je voelt met ze mee. Vooral Stef is boeiend neergezet en zijn reactie op de situatie en personeel, vooral op de psychologe (duidelijk posttraumatische stress) zijn goed en zeer accuraat beschreven.

De jongeren worden de Overlevenden genoemd. Zij vormen een grote uitdaging voor de psychologen en artsen. De jongeren moeten weer leren zich als individuen te gaan gedragen en weer een plekje te vinden in hun eigen gezin in plaats van bij elkaar. Er wordt van de groep verwacht dat ze gaan meedraaien in de maatschappij. Dit proces verloopt stroef en is ook goed beschreven. Vooral de groepsdynamica is intrigerend. De tieners zijn volledig op elkaar ingespeeld en hebben zelfs geen woorden nodig om te communiceren. Het is een prachtige, hechte vriendschap tussen de tieners, met Stef als duidelijke leider.

De Geest is een sterk personage. Je voelt de irritatie die hij oproept als hij Stef probeert te dwingen om naar Het Eiland terug te gaan. Deze kwellingen van De Geest voelen zeer realistisch aan. De schrijfster weet de angst en onmacht van Stef goed weer te geven. Hij weet dat hij zijn deal met De Geest en Het Eiland moet nakomen, dat hij zijn ziel heeft verkocht, maar hij probeert aan alle kanten een oplossing hiervoor te vinden, hij wil niet meer terug.

Het verhaal is ook in dit deel weer een mooi afgerond geheel. Net als in deel 1 volgt er na het verhaal een ijzersterke epiloog, die ik twee keer heb gelezen om optimaal van de spanning te genieten. Deze epiloog vormt de opening naar het derde deel van de serie. Na het dankwoord is de proloog van het derde uit de Eilanden-serie te lezen en deze proloog belooft dat ook het derde deel weer een spannend avontuur zal worden.
De Geest, het tweede boek in de Eilanden-serie, krijgt van mij 4 sterren.

Jeanine Feunekes-Both – recensent De Perfecte Buren