dinsdag 16 augustus 2016

‘Lynn 3.0.’ – Anke Kranendonk

 
Genre: Jeugd
Uitgever: Lemniscaat uitgeverij
ISBN: 978 90 477 0782 0
Uitvoering: hardcover
Aantal pagina’s: 168
Verschijningsdatum: mei 2016


Dank aan Lemniscaat Uitgeverij voor de recensie-exemplaren.

Lezers: Jonna & Lieke – Brenda & Noor – Annette & Marianne 

Groepsrecensie door Linda Bertens (Lemniscaat)

Drie moeders, drie dochters: samen gingen ze aan de slag om voor De Perfecte Buren het jeugdboek Lynn 3.0 van Anke Kranendonk te recenseren. Lynn 3.0 is het derde deel van de reeks over het twaalfjarige meisje Lynn, die deze zomer – de zomer tussen groep acht en de middelbare school – van alles meemaakt: van het kamperen met haar moeder op een bejaardencamping en ruzie met haar broers, tot haar eerste verliefdheid én liefdesverdriet. Wat vonden de recensenten ervan? 

Noor Streithorst (12) vond het een leuk en origineel boek, want ze kon zich goed inleven in Lynn, en de problemen die in het boek voorkomen zouden ook in het echte leven kunnen gebeuren. Liefde, vriendschap, vriendjes en liefdesverdriet: ‘onderwerpen die een meisje van mijn leeftijd bezighouden’. Moeder Brenda Streithorst is het ermee eens: ‘een aanrader om te lezen, vooral als je een puberdochter hebt.’
Ook de moeder van Lieke Westra, Jonna van Ageraat, las het boek met veel plezier: ‘Als ouder van een leeftijdsgenootje van Lynn heb ik genoten van de herkenbare passages van het loslaten van een oude fase, de basisschool, en het voorbereiden op een nieuwe fase in het leven, de brugklas.’
De laatste dochter, Annette van Geloof, is dan wel geen leeftijdsgenootje van Lynn, maar vat het mooi samen: Lynn 3.0 is ‘een verhaal over echte mensen, met herkenbare twijfels en zorgen en met heel natuurlijke reacties op de wereld om hen heen.’

Draait het verhaal alleen om Lynn? Nee, naast haar vriendje Joeri speelt ook vriendin Fenna een grote rol. Een rol die Annette intrigeerde: ‘Fenna is van Lynns leeftijd, maar heeft overduidelijk iets minder geluk gehad in het leven. Hoewel we van haar gezinssituatie slechts kleine flarden te zien krijgen, is het duidelijk dat Fenna opgegroeid is in een arm en druk gezin, en haar leven lang heeft moeten vechten tegen allerlei vooroordelen. De interactie tussen de verliefde en ietwat brave Lynn en de speelse en wat minder populaire Fenna vond ik persoonlijk erg leuk.’ Ook Jonna en Lieke sprak het karakter van Fenna aan: ‘Anke Kranendonk geeft haar niet alleen weer als een meisje dat met zichzelf en iedereen in de knoop ligt, maar laat ook een andere kant van het meisje zien. Erg mooi omschreven.’

Is Lynn 3.0 alleen maar mooi, goed en leuk? Nee, door Lynns focus op haar geliefde Joeri komt de relatie met Fenna niet altijd even goed uit de verf, en het omslag sprak niet alle recensenten aan. Moeder Marianne van Geloof twijfelde zelfs of ze het boek niet zou wegleggen, omdat ze het op het begin best langdradig vond. Maar toen was daar ineens een plottwist die ze niet zag aankomen: ‘Door die wending kwam ik toch in het verhaal en heb ik het boek verder in één ruk uitgelezen. (…) Het heeft mij geleerd dat het, ook al kom je in het begin moeilijk in een verhaal, toch de moeite is om door te lezen: het kan je eerste indruk helemaal laten omslaan.’ Dochter Annette valt haar bij: ‘Net toen ik begon te denken dat het verhaal wat voorspelbaar werd, kwam er een heel leuke interessante twist waar ik uiteraard niks over zal verklappen! Als je wilt weten waar ik het over heb, dan moet je naar de winkel of de bibliotheek gaan en het boek zelf lezen.’

Lynn blijft je boeien, aldus Lieke en Jonna: ‘Wat hebben wij genoten van Lynn 3.0, een heerlijk boek voor pubers in spe.’ Noor en Brenda geven het boek allebei vier sterren.
Wat denk je: ga jij het ook lezen?

De volledige recensies zijn hieronder te lezen:

Jonna van Ageraat & Lieke Westra

Wat hebben wij samen genoten van Lynn 3.0: een heerlijk boek voor pubers in spe.

Lynn heeft eindelijk vakantie: de zomervakantie tussen de basisschool en het voortgezet onderwijs. Ze is verliefd op een klasgenootje uit groep 8 en laat die nou net op vakantie zijn op een plek zonder wifi! Zelf gaat ze dit jaar niet op vakantie, want haar ouders zijn het huis aan het verbouwen.
Het verhaal gaat over allerlei dingen die een normaal meisje aan het eind van groep 8, begin brugklas meemaakt. Het verhaal is zo geschreven dat je meeleeft met Lynn, haar vriendin Fenna en haar vriendje Joeri, en hun avonturen.

Als ouder van een leeftijdsgenootje van Lynn, heb ik genoten van de herkenbare passages van het loslaten van een oude fase, de basisschool, en het voorbereiden op een nieuwe fase in het leven, de brugklas. Ook het karakter van Fenna sprak me erg aan. Anke Kranendonk geeft haar niet alleen weer als een meisje dat met zichzelf en iedereen in de knoop ligt, maar laat ook een andere kant van het meisje zien! Erg mooi omschreven.

Het boek neerleggen kost moeite. Anke Kranendonk weet je te boeien van begin tot het eind.
Lieke heeft al meer boeken van deze schrijfster gelezen: Waar zijn de spatjes?, Verdwaald in Amsterdam, Lynn! en Lynn 2.0. Lynn blijft je boeien. We zijn benieuwd hoe ze de brugklas overleeft.

Jonna van Ageraat & Lieke Westra


Brenda & Noor Streithorst

De buitenkant van het jeugdboek Lynn 3.0 maakt nieuwsgierig. Er staan verschillende woorden op en een foto van een meisje dat op haar kop aan een lantaarnpaal hangt. Het is deel drie uit een serie, allemaal over Lynn. De twee andere boeken heb ik niet gelezen.
Lynn beleeft verschillende gekke en leuke avonturen tijdens haar zomervakantie. Thuis loopt het allemaal iets anders dan gepland tijdens de verbouwing van het huis: die verloopt nogal rampzalig. Thuis is er daardoor veel ruzie. Ook haar twee oudere broers zorgen voor de nodige onrust. Lynn is smoorverliefd op een jongen van school. Ze sluit vriendschap met een meisje waar haar ouders niet blij mee zijn. Na de vakantie gaat ze naar de middelbare school. Kortom: er gebeurt veel in een korte tijd. Je beleeft het boek vanuit het gezichtspunt van Lynn, met alle ups en downs van een puber.

Als moeder van een dochter van 12 vond ik het een leuk boek om te lezen. Er waren best een aantal dingen die herkenbaar waren. Ook zaten er een aantal vraagstukken in over o.a. vriendschap, verliefdheid en puberzijn waar de hoofdpersoon mee te maken krijgt. Op een vrij speelse manier word je wel aan het nadenken gezet.

Ik geef het boek 4 sterren. Een aanrader om te lezen, vooral als je een puberdochter hebt.
-----------
Brenda Streithorst

Het boek Lynn 3.0 is een boek uit een serie. Dit is het eerste deel die ik van de serie heb gelezen, maar de andere delen lijken me ook leuk. Het is een leuk boek over een meisje van ongeveer 12 jaar (mijn leeftijd). Ze heeft vakantie, maar in die vakantie gaat alles mis: de voorkant van het huis stort in, haar vriendje is toch niet haar vriendje, haar broers komen in de problemen, ze moet logeren op een bejaardencamping en ze komt een meisje van school tegen wier broers met die van Lynn aan het vechten zijn geraakt. Ik vind het een leuk boek, omdat ik me heel goed kan inleven in het personage. Ik vind het ook origineel bedacht: geen van de verhalen die ik ken lijken hierop en ik vind dat de problemen die Lynn overkomen ook gewoon in het echte leven kunnen voorkomen. Het zijn onderwerpen die een meisje van mijn leeftijd bezighouden, onder andere liefde, vriendschap, vriendjes en liefdesverdriet.
 
Ik raad andere mensen aan om dit boek te lezen. Ik heb zelf al één van de delen aan mijn vriendin gegeven om ook te lezen. Ik geef het boek 4 sterren, omdat het zo’n leuk origineel boek is.

Noor Streithorst







Anette & Marianne van Geloof
Tot mijn grote verrassing en blijdschap wonnen mijn moeder en ik allebei een exemplaar van het boek Lynn 3.0. Al zolang ik me kan herinneren lezen mijn moeder en ik dezelfde boeken en ik vond alleen het idee al leuk om hetzelfde boek te lezen en er dan allebei een recensie over te schrijven. Want ondanks het feit dat we allebei dezelfde boeken lezen, delen we niet altijd onze meningen aangaande deze boeken. 
Het boek Lynn 3.0 vertelt het verhaal over een stukje leven van Lynn, een typische jonge tiener die worstelt met haar gevoelens voor een jongen en alle twijfels die daarbij komen kijken. Een groot deel van het boek beslaat haar eeuwige strijd tussen het wel of niet sturen van nog een berichtje aan die leuke jongen, het wel of niet bezorgd zijn over het wel of geen antwoord krijgen van deze leuke jongen en het opladen van haar gsm omdat de batterij plat is.

Hierdoor komt voor mij het interessantere gedeelte, namelijk haar interactie met Fenna, wat minder goed uit de verf. Fenna is van Lynns leeftijd, maar heeft overduidelijk iets minder geluk gehad in het leven. Hoewel we van haar gezinssituatie slechts kleine flarden te zien krijgen, is het duidelijk dat Fenna opgegroeid is in een arm en druk gezin en haar leven lang heeft moeten vechten tegen allerlei vooroordelen. 
De interactie tussen de verliefde en ietwat brave Lynn en de speelse en wat minder populaire Fenna vond ik persoonlijk erg leuk. De meisjes hadden overduidelijk een bepaalde invloed op elkaar en ik had het leuk gevonden hier wat meer van te zien. Nu bleef het boek, naar mijn idee, iets te vaak een opsomming van de dagen die Lynn zonder Joeri doorbracht. Bij vlagen zaten hier hele leuke momenten tussen, maar er zaten ook stukken tussen die mij wat minder konden boeien, hoewel het boek wel dusdanig geschreven is dat het ontiegelijk lekker wegleest. 

De schrijfstijl is vlot en de zinnen lopen allemaal erg lekker. En net toen ik begon te denken dat het verhaal wat voorspelbaar werd, kwam er een heel leuke interessante twist waar ik uiteraard niks over zal verklappen! Als je wilt weten waar ik het over heb, dan moet je naar de winkel of de bibliotheek gaan en het boek zelf lezen. 
Lynn 3.0 vertelt in elk geval een verhaal over echte mensen, met herkenbare twijfels en zorgen en met heel natuurlijke reacties op de wereld om hen heen. Hoewel het boek hier en daar wat stukken bevat die in mijn ogen iets minder boeiend waren, was het wel erg vermakelijk en heeft het een lange treinreis een stuk aangenamer gemaakt. 
Annette van Geloof
-----------
Wat een leuke verrassing was het om via de post het boek Lynn 3.0 in de brievenbus te vinden. Bij Annette had de postbode hetzelfde pakketje afgeleverd.
Het boek ziet er aan de voorkant leuk uit, maar eerlijkheidshalve moet ik zeggen dat ik het, als ik het in de winkel of bij de bibliotheek zou zien staan, niet zou meenemen. Ik ben natuurlijk nog uit de tijd dat alle boeken van Lemniscaat dezelfde impact hadden, boeken die ik ook allemaal boven in de boekenkast heb staan, van Thea Beckman, Jan Terlouw, Evert Hartman en ga zo maar door.

Voor de leeftijdscategorie waarvoor het geschreven is, zal Lynn 3.0 vast leuk en heel herkenbaar zijn. Voor mij, een oudere lezer, was het vooral het eerste stuk heel langdradig. Ik denk dat ik het niet helemaal had uitgelezen als ik het geleend had uit de bieb, maar na een paar hoofdstukken had dichtgeslagen en teruggebracht. Nu ben ik gewoon doorgegaan…  Achteraf gelukkig, want de wending die het verhaal op een zeker moment maakt had ik dan gemist. Door die wending kwam ik toch in het verhaal en heb ik het boek verder in één ruk uitgelezen.
Komt er een volgende deel, dan is de kans groot dat ik ook dat in de bibliotheek zal lenen (niet kopen).
Ik ben blij dat ik op deze manier min of meer verplicht was om het hele boek te lezen. Het heeft mij geleerd dat het, ook al kom je in het begin moeilijk in een verhaal, toch de moeite is om door te lezen: het kan je eerste indruk helemaal laten omslaan.
Marianne van Geloof





Geen opmerkingen: