Uitgever: Karakter Uitgevers B.V.
ISBN: 9789045209920
Uitvoering: hardcover
Aantal pagina’s: 400
Uitgave: oktober 2015

Met dank aan Karakter Uitgevers B.V. voor het recensie-exemplaar.

Je ziet een lijst hangen in een kamer met daarop de afbeelding van een jong meisje. In eerste instantie dacht ik dat het een foto of schilderij moest voorstellen, maar gedurende het verhaal blijkt dat dit het hoofdpersonage Quinlan is, die in een spiegel kijkt. Op de cover staat de titel met grote, felgele letters onder de spiegel, samen met de naam van de schrijfster. Bovenaan de cover staat dat het boek onderdeel uitmaakt van The Program-serie en dat het deel 3 is. Volgens Goodreads 5 sterren. Dit heb ik opgezocht op Goodreads en het blijken er in het echt 4,3 te zijn. Ik geef de cover vanwege de intrigerende uitstraling ondanks het feit dat de 5 sterren niet kloppen een 8.

Verhaal
Quinlan is een zogenaamde sluiter. Ze is een remedie voor ouders die hun dochter hebben verloren. Deze nabestaanden, ook wel cliënten genoemd, vertonen symptomen van gecompliceerde rouw en Quinlan helpt hen met het verwerkingsproces met behulp van een extreme vorm van rollenspeltherapie.

Quinlan neemt gedurende enkele dagen de persoonlijkheid en het uiterlijk van de overleden persoon over. Ze zorgt er op deze manier voor dat de cliënten het overlijden van een dierbare goed kunnen afsluiten. Quinn vindt het steeds lastiger om te onthouden welk leven nou dat van haar zelf is en welk leven is nagespeeld. Na elke opdracht mogen de sluiters pas naar huis als ze hun eigen verdriet verwerkt hebben en hun verhaal hebben gedaan bij een eigen therapeut. Ze hebben namelijk kans dat ze de last van de cliënten overnemen en om te zorgen dat dit hun werk en volgende opdracht niet beïnvloedt worden ze door een adviseur ondervraagd voordat ze terug mogen keren naar hun gewone, eigen leven.

Quinlan krijgt een nieuwe opdracht: een meisje met de naam Catalina is overleden. De opdracht is anders dan normaal, in plaats van een aantal dagen zal deze opdracht twee weken gaan duren. Verder krijgt Quinlan er voor het eerst mee te maken dat dit meisje een relatie had. Ze is overrompeld als ze het vriendje van Catalina, Isaac, tijdens de eerste kennismaking met de ouders van Catalina ontmoet. Ze voelt hoeveel hij van Catalina heeft gehouden en dat is een gevoel dat Quinlan zelf zo graag persoonlijk zou willen ervaren. Ze heeft als sluiter nog nooit een normale, langdurige relatie gehad en valt dan ook zelf voor de charmes van Isaac.

Quinlan komt er tijdens de sluiting achter dat de dood van Catalina geheimen bevat en zij gaat op onderzoek uit. Het oplossen van raadsels die de overledenen hebben achtergelaten, behoort niet tot haar takenpakket, maar als Quinlan deze zaak tot een goed einde wil brengen, heeft ze die informatie nodig. Quinlan komt erachter dat er iets onheilspellends aan de hand is met de dood van Catalina. En niet alleen met háár dood. Er zijn ook andere sterfgevallen. Het lijkt alsof er een vreemde epidemie aan het uitbreken is.

Toen ik aan dit derde deel van The Program-serie begon, verwachtte ik dat het verhaal verder zou gaan waar deel twee “De behandeling” was gestopt, aangezien er op de cover staat dat dit om het derde deel in The Program-serie gaat. Ik wilde graag meer weten over de personages Sloane en James uit de vorige delen. Dit boek is echter een prequel. Je leest de geschiedenis vooraf aan de delen “Het programma” en “De behandeling”. Dit viel me in het begin even tegen, omdat je dit niet verwacht als een boek deel drie wordt genoemd. De Engelse titel “The Remedy (The Program 0.5)” is wat dat betreft een stuk duidelijker. Los van deze teleurstelling moet ik zeggen dat dit deel wederom net zoals de andere boeken van Suzanne Young zeer goed en spannend is. Het doet niet onder voor de andere twee delen.

Tijdens dit verhaal krijgt het hoofdpersonage Quinlan een nieuwe opdracht als sluiter. Daar waar Quinlan voorheen altijd een aantal dagen rust kreeg om volledig tot zichzelf te komen, moet ze nu volledig onverwacht een volgende opdracht aannemen, die van de dood van Catalina Barnes. Normaal gesproken geldt een contract als sluiter voor drie jaar. Veel sluiters tekenen echter bij voor een tweede termijn. Zeer zelden voor een derde, dit wordt echter niet aangeraden omdat je door de stress tal van risico's loopt zoals jezelf kwijtraken. Quinlan is ondertussen al bezig met haar vierde contract en de scheidslijnen tussen haar herinneringen en de herinneringen van de overledenen beginnen te vervagen. Vanaf het begin is het duidelijk dat deze vierde termijn te veel vraagt van Quinlan. Ze heeft onvoldoende rust gehad om tot zichzelf te komen na haar vorige opdracht. Dokter Arthur Pritchard (die in deel twee “De behandeling” ook voorkomt), dringt echter aan dat Quinlan deze opdracht aanneemt. Tijdens het voorbereiden valt het Quinlan op dat deze zaak anders is. Het dossier van Catalina is niet compleet. Zo mist ze de overlijdensakte. Ook krijgt Quinlan maar een paar kopieën van een deel van het dagboek van Catalina in plaats van het gehele dagboek zoals het normaalgesproken het geval is. Eenmaal thuis bij Catalina krijgt Quinlan toch het echte dagboek te zien, echter ontbreken de laatste paar pagina's; ze zijn eruit gescheurd. Je bent als lezer vreselijk benieuwd waarom deze zaak zo anders is.

Je voelt al van te voren dat er iets heel erg mis zal gaan met deze opdracht. Er wordt meerdere malen benadrukt dat deze nieuwe zaak bizar en eigenlijk te zwaar is voor Quinlan. Het maakt het verhaal behoorlijk spannend. Je wilt graag weten wat er gaat gebeuren.

Suzanne Young weet uitstekend weer te geven hoe Quinlan zichzelf steeds meer verliest. Ze heeft zoveel levens na moeten spelen dat ze op een gegeven moment haar grip op de realiteit begint te verliezen. Want welke realiteit is die van haar, van Quinlan?

Suzanne Young heeft naar mijn mening met "De remedie" het beste en meest intrigerende deel van de serie geschreven. Het einde is buitengewoon goed en onverwacht. Het boek is weliswaar de prequel van het volledige serie, maar na het lezen van dit boek snap ik goed waarom de uitgever heeft besloten dit deel als het derde deel uit te geven. Ik geef "De remedie" ondanks mijn eerste bedenkingen dan ook van harte 5 sterren.

Jeanine Feunekes-Both – Recensente De Perfecte Buren