zaterdag 29 oktober 2016

DPB recensenten stellen zich voor: Lisette


Ik ben Lisette en ik ben 45 jaar geworden in januari. Sinds januari 1996 samen met mijn man Richard en sinds april 2003 moeder van een dochter. We hebben vier poezen. Borretje van circa 15 is onze oude dame. Ze was de poes van mijn overleden schoonmoeder. Verder hebben we Kikiboo van 4, Ieniemienie van 2,5 en Bonus van 2. Daarnaast hebben we sinds 13 september 2015 een zwerfhondje uit Hongarije geadopteerd. Sasa (uitspraak Sjasja), wat prinses in het Hongaars betekent. Zij is nu geschat bijna 2,5 jaar. Je kunt wel stellen dat ik een kattenliefhebber ben, maar honden vind ik ook heel leuk. Naast onze poezenbende hebben we ook nog een Vlaamse reus, Pluis, van 5 jaar oud.

Ik ben eerlijk, open, intelligent, kan niet tegen onrecht en onrechtvaardigheid, was heel sportief, maar door een aangeboren aandoening helaas niet meer in staat om echt te sporten. Ik heb gevoetbald, gehandbald, getennist en eigenlijk op school alle balsporten wel gedaan. Sinds 2010 ben ik, zoals dat tegenwoordig heet, duurzaam arbeidsongeschikt. Dat was aan de ene kant fijn, maar aan de andere kant heel erg wennen. Ik besteed mijn tijd aan lezen, sinds september 2015 aan recenseren voor De Perfecte Buren, contacten onderhouden via Facebook, onze dochter aanmoedigen bij het voetballen en schaken. Ik geniet van series zoals The big bang theory, Castle, Person of Interest, Criminal Minds, Rizzoli and Isles, Broadchurch en nog meer. Ik ga graag naar de bioscoop. Tegenwoordig veel met onze dochter. Ik heb nu alle superhelden films wel zo’n beetje bekeken en ervan genoten. Verder vind ik het heerlijk om te leren. Het liefst via de Universiteit van Nederland, Open Courseware (zoals coursera, FutureLearn).

Lezen doe ik al sinds mijn vierde en met heel veel plezier. Ik lees gemiddeld zo’n drie a vier boeken per week. Afhankelijk van het genre en de dikte. Ik vind veel genres leuk. Thrillergenre lees ik het meest, maar ik lees ook graag romans, historische romans, young adult, fantasy, chicklit bij tijd en wijle, autobiografie├źn, waargebeurde verhalen, en informatieboeken.

Ik heb een hoop favoriete schrijvers en dankzij het recenseren zijn er ook veel bij gekomen. Zo ben ik o.a. fan van Henning Mankell, Almudena Grandes, Karin Slaughter, Tess Gerritsen, Ken Follet, Linda Jansma, Bronja Hoffschlag, John Boyne, Jonathan en Faye Kellerman, Sara Paretsky, John (T.) Lescroart, Sue Grafton, J.R.R. Tolkien, Brandon Sanderson, Voltaire, Kafka, Leon Uris en nog veel meer. Ik kan dan ook niet echt een favoriet boek aangeven, maar onderstaand een greep uit mijn favorieten om een idee te krijgen wat ik mooi en goed vind;


a) Candide, Voltaire
b) IJzig hart van Almudena Grandes.
c) De Kathedraal en de brug naar de hemel van Ken Follet
d) De century trilogie van Ken Follet
e) Matterhorn van Karl Marlantes
f) Haar naam was Sara van Tatjana de Rosnay
g) De theeroos van Jennifer Donnely
h) Trinity van Leon Uris
i) In de ban van de ring trilogie, J.R.R. Tolkien
j) Project X boeken, Bronja Hoffschlag
k) De verandering, Kafka

Hopelijk hebben jullie nu een beetje een idee van mij, de Lisette achter de recensent zeg maar ;)

Geen opmerkingen: