Uitgever: Zilverbron
ISBN: 978 94 6308 049 1
Aantal pagina’s: 348
Uitgave: augustus 2016

Hartelijk dank aan uitgeverij Zilverbron voor het beschikbaar stellen van het recensieboek.

De Cover
De cover is in een duistere kleurstelling. De afbeeldingen op het internet doen de uiteindelijke kleurstelling van de cover geen eer aan. Op de afbeeldingen is de achtergrond veel blauwer dan in werkelijkheid. Er staat een kasteel op, met op de brug een ruiter die richting de poort van het kasteel rijdt. De naam van de schrijver staat bovenaan in witte letters en aan de onderkant staat eveneens de titel van het boek in witte letters. Deze knallen eruit t.o.v. de achtergrond. De cover spreekt mij aan en krijgt een 8.

Eens in de duizend jaar is er in het universum kans op een allesvernietigende oorlog. Dan is de God der demonen op zijn sterkst en kan hij de strijd aangaan met zijn tegenstanders. Zijn ultieme doel is het vernietigen van de zeven Planeten van het Licht. De jonge dwerg Rayon wordt door de goden uitverkoren om de strijd met de Demonengod, die de Duistere wordt genoemd, aan te gaan. Om een kans te maken schenken zij hem een deel van hun krachten en sturen zij hem op een zoektocht naar een zevental voorwerpen, die hem in deze strijd kunnen helpen.

De duistere oorlog – boek 1, het begin van het einde is het debuut van de 20-jarige Kevin Deckers. Hij is een fervent lezer van fantasyboeken en zijn interesse in het schrijven is op de middelbare school ontstaan. Met ‘De duistere oorlog’ zijn beide hobby’s verenigd en is zijn droom uitgekomen. Uit het boek blijkt inderdaad dat Kevin een fan is van het fantasy-genre. Alle elementen uit dit genre heeft hij in zijn boek gestopt. Hierdoor ontstaat er een overkill aan wezens en personages die onderdeel uitmaken van de verhaallijn. Deze overvloed zorgt er mede voor dat de verhaallijn op veel momenten warrig, geforceerd en soms zelfs ronduit ongeloofwaardig overkomt. Ongeloofwaardig in de zin dat het niet in het verhaal past of veel te ver gezocht is. Tevens is de hoeveelheid personages en wezens debet aan de oppervlakkige uitwerking van de karakters. Zij komen niet echt tot leven en roepen geen gevoelens van sympathie of afkeer op.

Een van de andere oorzaken dat het verhaal warrig aanvoelt is dat de schrijver het boek met een proloog begint, gevolgd door hoofdstuk 1 om dan te beginnen aan deel 1 van de drie delen waaruit het boek bestaat. Dat hoofdstuk 1 voor het begin van deel 1 komt, voelt heel onlogisch aan. Tussen de delen door staan voorspellingen van een orakel over de naderende strijd. De voorspellingen zijn onsamenhangend en de bedoeling komt niet echt de verf. Deze voorspellingen voelen eveneens aan als te veel van het goede. Zoals gezegd, heeft de schrijver echt alle elementen uit het genre in een boek proberen te stoppen.

Gevechtsscènes in overvloed en vaak totaal uit het niets, maar dit houdt hij constant vol, zodat het juist weer heel voorspelbaar wordt en de spanning daardoor afwezig is. De uitgebreide beschrijvingen van de bloedige gevechten zijn bij elk gevecht bijna identiek en draagt daardoor ook bij aan het gevoel van totale overkill. Door al deze elementen was het boek al een ware worsteling, en helaas bracht de schrijfstijl geen verlichting. Het taalgebruik is redelijk kinderlijk, de dialogen zijn op het niveau van een vroege tiener en regelmatig waren de zinnen incompleet. Er ontbraken cruciale woorden en dat remde het leestempo. Zoals een goed fantasyboek betaamt, heeft de schrijver geprobeerd om meerdere verhaallijnen in de plot te stoppen en deze samen te brengen, maar de overgangen waren abrupt, de samenkomst was regelmatig ongeloofwaardig en soms heel warrig. In hoofdstuk 11 bijvoorbeeld wordt een personage opgevoerd dat vermoord wordt, maar geen idee wie het is geweest en wat zijn bijdrage aan het verhaal is geweest. Het boek voelt op alle onderdelen gewoon te geforceerd aan.

Beoordeling
Al met al is dit debuutboek van Kevin Deckers erg teleurstellend. De plot had potentie, maar de uitwerking ervan is helaas slecht. De Duistere oorlog- boek 1, het begin van het einde krijgt van mij slechts 1*.

Lisette Woest-Appeldoorn – Recensent De Perfecte Buren