donderdag 16 februari 2017

'Het Atria Project' & 'De vloek van Bedaron' - Ursula Visser


Ilse, Elsa en Fany lazen 'Het Atria Project' en 'De vloek van Bedaron' van Ursula Visser. 

Bedankt Ursula voor deze recensie-exemplaren.

Hier een korte impressie wat zij ervan vonden.


'Het Atria Project'

Elsa was in eerste instantie enorm benieuwd naar dit verhaal. Vooral vanwege het genre paranormale sciencefiction. Zij leest graag fantasy, paranormaal en sciencefiction genres. Ook Ilse vond ‘Het Atria project’ passen in het genre SciFi-Fantasy, een genre dat haar wel aanspreekt. En volgens Fany zijn er te weinig Paranormale thrillers in het Nederlands.

Fany: Abby’s leven verandert totaal wanneer ze op aanraden van haar vriendin Laura deel gaat uitmaken van een speciale groep. Deze mensen hebben net als zij herinneringen uit een vorig leven en al snel wordt er jacht gemaakt op hen allemaal. Wanneer iemand ontvoerd wordt door 'Het Atria Project' begint de zoektocht. Wie zijn het Atria Project, waarom willen ze hen en nog veel belangrijker wie kan Abby vertrouwen? De raadsels stapelen zich op en het onderzoek gaat verder dan de Aarde.  

Ilse: In 'Het Atria project' maken we kennis met Abby Ryan en haar omgeving. Ze woont in Zuid-Australië en heeft de uitzonderlijke gave om andermans herinneringen uit vroegere levens te kunnen zien. Haar goede vriendin Laura neemt haar mee naar een groep mensen die eenzelfde gave hebben. Van bij de eerste bijeenkomst verandert hun leven drastisch. De leden worden opgejaagd door het Atria project. Wanneer een van hen ontvoerd wordt, besluiten de anderen een reddingsactie op touw te zetten. Al gauw wordt duidelijk dat niets is wat het lijkt.

Elsa: Het verhaal komt ietwat traag op gang voor mijn gevoel. Vanaf pagina 70 echter komt er wat meer vaart in het verhaal. Tijdens het lezen merkte ik algauw dat je erg op moet letten dat je niets mist. Er komen dan ook veel verschillende personages, locaties en gebeurtenissen voor in het verhaal. Bovendien kwam het verhaal in zijn geheel voor mij nogal warrig over. Er werd voor mijn gevoel vluchtig omgegaan met de tijdlijnen en gebeurtenissen.

Ilse: De eerste hoofdstukken van het verhaal nodigen de lezer al snel uit om mee te denken. Ikzelf zat dus al vrij snel in het verhaal en had echt zin om 'Het Atria project' snel uit te lezen om te zien of mijn gedachten overeenstemden met die van de schrijfster. Naarmate het verhaal echter vorderde, miste ik stukken. De gebeurtenissen volgen mekaar in heel snel tempo op, zonder de af en toe noodzakelijke overgangen die de verhaallijn verder uitdiepen en/of ondersteunen. Hierdoor had ik soms ook de indruk dat bepaalde verhaallijnen niet klopten.

Fany: Deze paranormale thriller bevat interessante sciencefiction elementen en het lijkt alsof je getrakteerd wordt op een spannend, apart verhaal. Misschien de ballast overboord gooien en tot de essentie komen? Het zou het boek alleszins boeiender maken. Nu mist het actie en een vlotte schrijfstijl. De stem van Ursula kan gehoord worden wanneer het boek minder complex is. Dit betekent niet dat alles eenvoudig moet zijn maar nu is er chaos. 2 sterren voor 'Het Atria Project'

Elsa: Ook begreep ik meerdere malen niet waarom het hoofdpersonage bepaalde gehaaste keuzes maakte. Achteraf gezien blijkt dit perfect bij te dragen aan de inleving van de hoofdpersoon Abby. In dit deel begint haar zoektocht naar wie ze daadwerkelijk is, waarom het Atria achter haar en haar vrienden aanzit.
Omdat er veel vragen onbeantwoord blijven wist het verhaal wel mijn nieuwsgierigheid te wekken en was ik erg benieuwd naar het vervolg. Hoe zou het verder gaan met Abby en haar vrienden? Ik geef dit boek 3 sterren.
Ilse: Doordat er zeer veel gebeurt in het verhaal zonder de nodige overgangen, de verhaallijnen soms niet kloppen en er vrij veel taalfouten in het boek staan is dit op zichzelf staand boek voor mij 2 sterren waard. Pas in combinatie met ‘De vloek van Bedaron’ wordt het verhaal duidelijker. Lezers die het genre appreciëren adviseer ik dan ook om beide boeken na mekaar te lezen (alsof het 1 boek is).


'De vloek van Bedaron'

Fany: 'De vloek van Bedaron' is het vervolg op 'Het Atria Project'. Abby blijft een gewild object. In dit boek leert ze zichzelf en haar vrienden en/of vijanden opnieuw kennen. Haar stilaan terugkerende herinneringen brengen namelijk schokkende details naar boven. Nog steeds wordt er jacht op haar en anderen gemaakt. Waarom en wie lijkt duidelijk. Maar is het wel zoals het allemaal lijkt of zijn er meerdere verklaringen? En hoe kun je De vloek van Bedaron opheffen?

Ilse: In 'De Vloek van Bedaron' zijn Abby en Lars op de vlucht voor de soldaten van het Atria project. Ze zijn gedwongen om herhaaldelijk van de ene naar de andere plaats te verhuizen. Helaas zijn zij niet de enigen die op zoek zijn naar Abby Ryan. Abby komt doorheen verschillende gebeurtenissen steeds meer te weten over haar vergeten verleden. Ze gaat op zoek naar de man die haar eigen, niet aardse, wereld een vloek heeft opgelegd. Wanneer ze hem vindt, blijkt dit toch niet het eindpunt te zijn … 'De vloek van Bedaron' gaat verder waar 'Het Atria project' eindigde.

Elsa: Het verhaal begint zeven maanden later, na waar het eerste boek 'Het Atria Project' geëindigd is. Wat ik fijn vond is dat je gelijk een soort samenvatting krijgt van wat er eerder gebeurd is, even een opfrisser voor je geheugen. Zeker handig als je pas na langere tijd deel twee oppakt om te gaan lezen. Ook in dit vervolg ervaar ik wederom de verwarring tijdens het lezen, je moet je aandacht erbij houden tijdens het lezen wil je niets missen en dan nog mis ik af toe wat waardoor ik terug moest lezen. Er gebeurt veel in dit verhaal, nog steeds zoekt Abby naar haar herinneringen, wie is zij en waar komt ze vandaan.

Ilse: Het boek start met een aantal dagboekfragmenten van Abby waardoor 'Het Atria project' een beetje gekaderd wordt. Ondanks het feit dat ik dat eerste boek pas zeer recent gelezen heb, brachten de dagboekfragmenten eerder chaos dan verduidelijking voor mij. Bovendien zijn er veel verschillende personages die meespelen in het verhaal. Ook hier meen ik enkele schoonheidsfoutjes in de verhaallijn ontdekt te hebben. Deze combinatie maakt het de lezer moeilijker een eigen oordeel, een eigen verhaallijn te bouwen. Ik geraakte dan ook een stuk langzamer geïntrigeerd door het verhaal dan bij 'Het Atria Project'.

Fany: Ik was ook echt benieuwd naar hoe de vork in de steel zat en welke avonturen Abby nog ging meemaken.  Wel blijft de schrijfster teveel informatie in één boek gieten waardoor je als lezer verdrinkt in alle personages. Ook de overkill aan gebeurtenissen maakt dat het onoverzichtelijk wordt en een rommeltje in je hoofd. De extra toevoeging van de personages en locaties is interessant. Deze zorgt voor verduidelijking en vat de werelden van Abby samen.

Elsa: Dit tweede deel vond ik prettiger lezen dan deel één. Het verhaal heeft meer vaart, er zit meer actie en spanning in waardoor je graag verder wil lezen. De schrijfstijl vind ik tevens soepeler en verbeterd in vergelijking met 'Het Atria Project'.
Daar waar voor mijn gevoel in het eerste boek de nadruk lag op het paranormale genre ligt in deel twee de nadruk op het science-fantasy genre. Er wordt dieper ingegaan op Abby’s achtergrond, wie zij is en haar worsteling met het terugvinden van haar verloren geheugen. Het verhaal krijgt hierdoor meer verdieping en is uiteindelijk meer uitgewerkt.

Fany: Dit boek was voor mij al boeiender dan het vorige en ik vraag me af of het geen optie is om deel 1 en 2 te bundelen tot één verhaal. Wanneer de ballast overboord gegooid wordt blijft er, volgens mijn idee, wel een prettig paranormaal verhaal over met interessante en originele plot twists in een unieke setting. Dank je Perfecte Buren en Ursula Visser om me Abby te leren kennen. Misschien dat het boek nog niet is wat verwacht maar toch ben ik nieuwsgierig naar andere creatieve schrijfsels van deze auteur. Drie sterren voor dit tweede deel.

Ilse: De schrijfster heeft veel aandacht voor detail, wat heel goed tot uiting komt in het bonusdeel aan het einde van het boek waarin meer informatie gegeven wordt over de verschillende werelden, de familie Ryan, …
Ondanks de veelheid aan gebeurtenissen, de vele personages, … heeft het verhaal me uiteindelijk toch aan het meedenken gezet. Ik moest met bewondering voor Ursula Visser vaststellen dat ik helaas nooit zelf zo’n fantasy-verhaal zou kunnen neerschrijven. Door de verwarring die het boek in het begin voor mij creëerde, geef ik het 3 sterren.

Elsa: Het gehele verhaal, dus beide boeken, vond ik achteraf gezien toch prettig om te lezen. Ook al miste ik wat verfijning in het eerste boek, deel twee maakte het ruimschoots goed. Het is naar mijn weten een origineel verhaal wat mooi past binnen het science-fantasy genre. Ik geef dit boek 3,5/4 sterren.




Geen opmerkingen: