maandag 27 februari 2017

In gesprek met Peter Römer

Ter gelegenheid van de release van de 80e editie van Baantjer mocht Patrice in gesprek met Peter Römer over dit jubileum en de vragen die onze lezers voor hem hadden. Omdat 'De Cock en de moord op maat' Boek van de maand februari is, hebben we ook een winactie. De winnaars van de prijsvraag vind je onderaan dit interview! 




Peter, jij was 12 jaar toen Appie Baantjer de eerste De Cock schreef. 'De Cock en een strop voor Bobby'. In 1984 is je vader, Piet Römer, bij de hoorspelserie bij de AVRO gaan werken maar voor Baantjer op tv pas in 1995. Speelde Baantjer/De Cock voor de periode dat je vader hiermee in aanraking kwam al een rol bij jullie thuis of bij jou? Kun je je nog herinneren hoe je daar kennis mee hebt gemaakt en hoe dat toen is gegaan? Werden deze boeken door jou/jullie gelezen?
Om heel eerlijk te zijn begon het Baantjer tijdperk voor mij in 1984 toen ik van de Centrale Bibliotheek uit Den Haag een fax kreeg met daarop de honderd meest uitgeleende boeken. En al jaren stond Baantjer op nummer 1. Toen dacht ik (ik was televisieproducent en op zoek naar een Nederlandse dramaserie)als zoveel mensen die boeken lezen, dan willen ze ook wel naar de serie kijken. En aldus geschiedde. Toen heb ik ook pas mijn eerste Baantjer gelezen.... 


Je bent m.b.t. Baantjer eerst een aantal scenario's voor tv gaan schrijven en daarna de boeken. Hoe is dat proces zo verlopen? Wat is voor jou de grootste uitdaging en wat is volgens jou dé succesformule van deze reeks, de personages en de verhalen? Waarom blijven mensen/lezers kijken en lezen volgens jou?
Ik ben nooit van plan geweest om de boeken te schrijven. Appie Baantjer was ten tijde van de serie springlevend en schreef zijn boeken zelf. Ik heb de serie twaalf jaar geproduceerd en pas toen Baantjer dood was en ik niet meer als televisieproducent werkte en mij op het schrijven van mijn moordromans had gestort, heb ik op de vraag van de uitgever of ik de reeks wilde voortzetten positief geantwoord. Ik wilde dat wel eens proberen en uiteindelijk is dat voor zowel de uitgever als voor mij heel goed uitgevallen. Voor mij zat de grootste uitdaging erin dat ik in de geest van Baantjer wilde schrijven met in standhouding van al de vaste elementen (Buitendam met "eruit", Lowie en mevrouw De Cock)en toch steeds weer een verrassend boek wilde schrijven. Die vaste elementen zijn een groot onderdeel van het succes (zowel boek als serie) en natuurlijk ook het karakter van De Cock, onze nationale super speurder. Daarom zijn er nog steeds veel lezers, maar die moet je wel blijven verrassen, want als je in herhaling valt, of gemakzuchtig wordt, dan haken ze op een bepaald moment toch echt af. En terecht!


<Appie Baantjer en Peter in 2008.

We spreken elkaar nu n.a.v. de 80e editie van De Cock. Gaat er, als alles meezit, wat jou betreft een 100e komen? Heb jij inspiratie, de zin ook om die uitdaging aan te gaan? En hoe ga je dat tzt vieren?
Hahaha! Deel honderd...als ik dan nog maar lezers heb! Nou ja wie weet. Inspiratie in ieder geval altijd genoeg, maar of ik er ook plezier in blijf houden zal de toekomst uitmaken. Deel 80 speelt zich af in het Concertgebouw en ik zeg je hierbij toe dat deel 100 (mocht die er ooit komen)zich af zal spelen in het Paleis op de Dam! "De Cock en een moord van Koninklijke bloede!" Zal me benieuwen wie er dan het lijk speelt!

Kun je aangeven waar je liefde het grootst voor is? Schrijven of acteren? En welke van de twee ligt het dichtst bij jou als persoon, is het meeste 'jij'?
Schrijven heb ik altijd gedaan. Volgens overlevering al sinds ik een potlood vast kon houden. Ik ben schrijver, dat is mijn wezen. Al het andere, acteren, regisseren en produceren, komt -hoe leuk het vaak ook is- daar achter aan.

Tot slot, je schrijft ook stand alones, boeken als 'Chantage', 'Bedrog', en 'Supernova'. Hoe schakel je om vanuit de gedachte Baantjer naar die van jezelf, of moet ik dat zo niet zien? Wat is het grootste verschil tussen deze twee voor jou, want het zijn bijna uitersten van elkaar. En wanneer kunnen we weer een standalone van jou verwachten?
Ik moet zeker omschakelen van mijn eigen boeken naar een Baantjer. Mijn persoonlijke schrijfstijl en de wijze waarop ik het verhaal vertel, de spanningsopbouw, is anders alleen al omdat een Baantjer de helft dunner is dan de andere romans. In mijn boeken zit mijn eigen humor (hoewel die ook wel door de Baantjers heen druppelt)en mijn eigen vocabulair. En de karakters en de karaktertekening zijn gelaagder, er zit meer psychologie in. Eind mei verschijnt bij A.W. Bruna "En Nu Ik" een psychologische thriller die ik samen met mijn vrouw, Annet Hock, geschreven heb. Dat is weer een heel ander boek. Spanningen binnen een uiteenvallend gezin, wat resulteert in moord. Het is niet eenvoudig, maar het schrijven van al die verschillende boeken maakt voor mij het leven wel leuk!

Lezersvragen: 
* Briqitte Dekkers 
Ik ben benieuwd wie er in een evt nieuwe serie de rol van de Cock kan gaan spelen....Niemand kon dat zo goed als Piet Romer.....heb je iemand in gedachten?
Ik denk niet dat er een nieuwe serie zal komen Brigitte. In de theaterbewerking (twee toneelstukken) speelde Peter Tuinman de rol van De Cock en dat deed hij heel goed. Maar ik denk dat we de herinnering aan de 'oude' De Cock maar beter levend kunnen houden..! 

*Chantal Hofmeester 
Ik wil graag weten hoe Peter Römer in de geest van Appie Baantjer kan schrijven. Hoe bereidt hij zich hierop voor en vind hij het leuk om te doen. Hij heeft ook eigen boeken geschreven. Is het niet moeilijk om in de geest van iemand anders te schrijven?
Zie mijn antwoord hier boven. Het is heel leuk om in de geest van een ander te schrijven, vooral omdat je ook probeert een beetje van jezelf toe te voegen en toch in stijl te blijven... Als voorbereiding lees ik soms weer eens een oud deeltje, maar inmiddels ben ik wel vertrouwd met zijn schrijfstijl. 


>Links boven de cast van de tv serie met Piet Römer als De Cock 
<De Cock in het theater met Peter Tuinman in de rol van De Cock.


*Greet Braem 
Ik vraag me af of Peter Römer alle Baantjer-boeken gelezen heeft (als ik het goed heb, schrijft hij pas aan de serie sinds nummer 71).
Alle boeken!? Nee Greet, als ik dat zou doen, zou ik niet meer aan schrijven toekomen!

De prijsvraag voor dit Boek van de Maand was n.a.v. het leesfragment dat eerder online kwam hier op de blog.

De vraag was: 
- Waarom was het slachtoffer op de plaats delict en wat is de bijzondere locatie waar hij/zij is gevonden?


Het antwoord moest zijn: Julia de Ruyter was op het podium van Het Concertgebouw aanwezig voor een blinde auditie als celliste.

Uit de vele inzendingen zijn we gaan loten en de winnaars zijn:
Jolanda Kalkman die het graag als verrassing aan haar vriendin Bernadette vd Vlag schenkt en Gisèle Van Gucht. 

De meest originele vraagsteller wint ook een gesigneerd exemplaar van deze De Cock en dat is Greet Braem. 

Van harte gefeliciteerd dames, graag jullie adresgegevens naar perfecteburen@gmail.com zodat de uitgever jullie de boeken kan toesturen.

Geen opmerkingen: