dinsdag 21 maart 2017

Arlidgemaand deel 1; De covers



Februari was bij De Perfecte Buren Arlidgemaand.

Een oproep op onze Facebookgroep om met eigen exemplaren mee te lezen met deze Arlidgemaand zorgde voor veel aanmeldingen. De serie van Arlidge is duidelijk hot op dit moment en veel leden zijn in het bezit van deze boeken. Na een eerste selectie hebben we een vijftal lezers bereid gevonden alle vier de boeken te lezen en hierover in een besloten chat hun mening te geven en vragen te beantwoorden. Het enthousiasme is groot. 

We stellen eerst de lezers even aan jullie voor:

Petra: 42 jaar, getrouwd, zelfstandig ondernemer, leest alles wat letters heeft maar heeft voorkeur voor thrillers en romans. Ben al zolang ik mij kan herinneren verslaafd aan lezen. Het is thuis met de paplepel ingegoten zeg maar.”

Jolanda: Jolanda, getrouwd, moeder van twee kids. Thuisblijfmoeder en vrijwilliger bij de voedselbank, wijktoezicht en bejaardentehuis en mantelzorger. Vanwege haar dyslexie lange tijd niet veel gelezen maar sinds ze een e-reader heeft is er een wereld voor haar open gegaan. Hiermee kan ze zelfs het lettertype aanpassen. Ze leest niet snel maar wel heel veel. 

Claudia: 42 jaar en moeder van, zoals ze zelf zegt "2 pre-pubers (14 en bijna 12 jaar)" Lezen doet ze al zolang ze zich kan herinneren. Ze heeft bijna al haar kinderboeken nog bewaard. Claudia runt met andere ouders de schoolbibliotheek op de basisschool van haar dochter en dat bevalt haar erg goed. Sinds kort is ze ook proeflezer en daar leert ze ontzettend veel van. Ook doet ze geregeld mee met leesclubs dus dit is haar niet vreemd. 

Chantal: 42 jaar en woont samen met haar vriend. Via Crimezone is ze aan de leesclubs geraakt, en komt er niet meer vanaf. Heeft altijd al gelezen, de ene periode meer dan de andere. Ze was tijdens de oproep voor deze leesclub al in het derde deel bezig en dat vond ze erg prettig.

Ingrid: 38 jaar getrouwd en trotse oma van 3 prachtige kleinzonen van 2 zonen en 2 lieve schoondochters. Ze is werkzaam op een reisbureau, wat ze erg leuk vindt!  In haar vrije tijd leest ze alles behalve SF en heeft altijd al heel graag gelezen. Ze wisselt graag genres af en gaat hierna voor een feelgoodroman zoals Jojo Moyes. 

Namens De Perfecte Buren leest Patrice mee en zal deze leesclub coördineren.


De covers
Het was al snel duidelijk dat de cover en titel voor flink wat gespreksstof zorgde. Vooral de titels zijn natuurlijk herkenbaar vanuit kinderliedjes en/of versjes van vroeger. Petra vond de titel(s) erg  leuk en geeft aan dat deze meer pakt dan het ontwerp van de cover. Claudia beaamt dat en vindt zowel de covers als de titels erg origineel en herkenbaar. Iedereen weet ook gelijk over welk boek je het hebt.” Karen is iets minder enthousiast en vindt ze niet erg speciaal. "De cover is voor mij prima, maar ik zou hem er niet uitpikken in een boekenwinkel enkel op basis van de cover. Wat wél heel erg aanspreekt in de reeks, zijn de ondertitels."

Op de vraag of de titels van toepassing zijn op het verhaal zijn de meningen verdeeld. De titel zegt echter niet veel over de inhoud van het boek, althans voordat we gaan lezen. Maar dat vinden Chantal en Petra wel met meer boeken het geval. Zal dat met deze reeks na afloop anders zijn?
  
Na het lezen heeft iedereen haar eigen mening over de covers en titels. We gaan over tot de beoordeling hiervan. 

Chantal: "De titels vallen als puzzelstukjes op de goede plaats." Petra beaamt dat kort met "Yep"
Jolanda vindt dat de titels heel goed bij de boeken past. "Ik vond de titels voordat ik hieraan begon, interessant. Maar doordat ze zo erg op elkaar lijken vind ik de volgorde wel moeilijk uit elkaar te houden en moet ik terug kijken welke de eerste was enz. Verder vind ik wel dat de covers mooi bij elkaar passen. Gelukkig niet te bijzonder, waardoor de aandacht op de titel blijft."
"De titels komen een beetje kinderlijk over, maar aangezien het allemaal kinderversjes zijn (wat ik behalve voor het eerste boek nog niet op die manier had opgemerkt tot iemand hier er iets van zei) is dat ook wel logisch. De titel van iene miene mutte was zeker wel gepast voor het verhaal. Het boek krijgt van mij als totaalscore een 8." Aldus Karen.
"Op basis van de achterflappen met korte inhoud vind ik wel dat de Arlidge boeken enorm aanspreken en intrigeren." Vult ze later nog aan.

Jolanda zegt het volgende: "De titels gebaseerd op de kinderliedjes vond ik interessant. En dat de covers verder niet veel lieten zien, maakte de titels krachtiger, en de boeken een serie. De cover onderscheid zich niet van andere boeken, de titel daar in tegen wel. Door de grote letters valt hij op en wil je weten waar dit boek over gaat. Ik geef de covers een 7,5 (een 9 voor de titel en een 6 voor de aankleding van de cover, maakt samen een 7,5)"
Petra kan zich hier wel in vinden. "Titels en ondertitel boeien mij direct. Verdere cover niet. Zou de boeken er op de titel hebben uitgepakt bij de boekhandel. Voor de titels en ondertitel een 8 de rest van de cover een 6."
Chantal vult daar op aan: "Juist de grootte van de letters vallen mij op, en de ondertitel maakt dat ik interesse kreeg om de boeken te lezen. Ook is de achterkant wel erg vol. Maar maakt dat ik het zeker had opgepakt als ik het 1e deel niet had gekregen. Ben het eens met Jolanda qua cijfers covers een 7,5. Een 9 voor de titels en 6 voor het aankleden dus ook 7,5."
Claudia houdt hier wel van: "De rode bloederige letters van Iene Miene Mutte op de witte achtergrond springen er echt uit vind ik. De titel is pakkend, op het eerste gezicht lijkt het nikszeggend maar samen met de ondertitel ' De een leeft, de ander sterft. Kies maar'' wordt het 1 geheel. Juist omdat kinderversjes gebruikt zijn maakte het mij nieuwsgierig naar de boeken. Cijfer:8"
Ingrid: "Covers vind ik mooi en zie dat de vorm terugkomt in de andere boeken. Dat vind ik belangrijk voor de herkenbaarheid van een schrijver/serie. Titel is geweldig verzonnen. Spreekt erg aan. En ik was er dan ook gelijk nieuwsgierig naar. Cover 8, ondertitel 9 en de titel een 9."
Patrice vult tenslotte aan dat het mooi is dat vanuit het Engels de titels ook in een dergelijke sfeer zijn overgenomen. Ook al zijn de titels niet een op een te vertalen, het blijven kinderversjes/liedjes/one-liners en heel herkenbaar. Dit maakt de boeken écht tot een serie.

"Tijdens ons gesprek met Arlidge zei hij dat ook bewust te hebben gedaan vanwege het 'catchy' gehalte. Iedereen (her)kent dat wel." Dus vanuit marketing ook een slimme zet. De cover zelf is niet echt spectaculair te noemen maar de titels intrigeren enorm. Alleen daarom al een dikke 8. 

Iedereen is het er dus over eens dat de originaliteit en het hoge herkenbaarheidsgehalte in de (onder)titels heel erg hoog scoort. De kinderversjes/liedjes kent iedereen en dat gekoppeld aan een thriller intrigeert de lezers enorm. "Wat heeft een kinderliedje in een spannend verhaal te zoeken?" Dat gegeven wordt al snel duidelijk en de reacties zijn van verrassend tot schokkend, die invalshoek maakt alles extra bijzonder. 

In het volgende verslag zal per deel de inhoud, de spanning en de ontwikkeling van de personages worden beoordeelt. We beginnen met deel 1 'Iene Miene Mutte'.

Geen opmerkingen: