dinsdag 25 april 2017

Leesclub 'Blankenberge Blues' - Pieter Aspe & Koen Strobbe







Leesclub
 'Blankenberge Blues' 

Pieter Aspe
Koen Strobbe

De auteurs

Pieter Aspe, Vlaanderens meest gelezen misdaadauteur in binnen- en buitenland, debuteerde in 1995 met Het vierkant van de wraak, zijn allereerste ‘Van In’. Na zelf zowat alle thrillerprijzen in de wacht gesleept te hebben, heeft Pieter Aspe nu zijn eigen prijs voor beginnend schrijftalent: de Aspe Award.

Koen Strobbe, laureaat van de Aspe Award 2015, is wijnbouwer in de Provence en schreef met Kruis en munt zijn allereerste adembenemende thriller.


Aan de winterse kust smeedt een bont allegaartje van mensen een niet-alledaags complot nadat een van hen een aangespoelde potvis vond. In het dode dier zien ze namelijk een unieke kans om rijk te worden. In de darmen van een potvis zit immers amber, een goedje waarvoor de parfumindustrie veel geld veil heeft. Spijtig detail: een aangespoelde walvis opensnijden is bij wet verboden. De bende kan echter niet aan de lokroep van het grote geld weerstaan en besluit op zoek te gaan naar een koper in het illegale circuit. Langzaam maar zeker komen alle spelers in het verhaal zichzelf tegen en wordt de finale confrontatie met de professionele misdaad onvermijdelijk. Blankenberge blues is een spannend verhaal, doorspekt met milde, soms wat zwarte humor. De roman speelt zich af in een soort twilightzone: de kust zoals maar weinigen ze kennen, wanneer de zomer, de zon en de toeristen verdwenen zijn.

Lezers: Chrisje Stultiens, Ilse Blanckaert, Stefanie Claessens, Dirk De Wolf en Nick Evrard.

LET OP: kan spoilers bevatten !!

Alain is het hoofdpersonage in BB. Hoe vind je dat hij zich gedurende het verhaal ontwikkelt? Welke personen zijn voor jou, naast Alain, het meest belangrijk in het verhaal en waarom?

Ilse: Ik vind Alain wel een doorzetter, zowel wat de amberverkoop als zijn relatie met Betty betreft. Alain is volhardend, maar ook flexibel en weet zich aan te passen aan veranderende omstandigheden en onverwachte tegenslagen. Ook Victor speelt een grote rol. Deze rol wordt steeds groter naarmate het verhaal vordert. Victor wil zich profileren als de leider van de groep, wat wel eens op weerstand van de andere groepsleden stuit. Victor manipuleert en bespeelt de andere groepsleden. Hij houdt ze voor de gek, neemt ze in het ootje. 

Nick: Victor profileert zich als leider, in eerste instantie omdat de anderen dat ook van hem verwachten. Alain heeft de potvis gevonden en zou dus eigenlijk met het grootste deel van de buit aan de haal moeten gaan. Maar laat zich doen en gaat bijna zonder morren akkoord uiteindelijk met de beslissing van de anderen. Is meer een meeloper, staat niet op zijn strepen en overschat zichzelf. De dames dan; Betty is mijn favoriet. Een pittige dame, zelfstandig.

Chrisje: Alain schittert als underdog! Hij vindt zichzelf slim, maar laat anderen met zijn buit aan de haal. Ook in zijn relatie met Betty neemt hij genoegen met de 'kruimels'. Ik weet niet of ik blij of teleurgesteld moet zijn in Victor. Een schrijver in een verhaal blijft wat dubieus (naar mijn mening). Betty is een vrouw naar mijn hart: onafhankelijk, ondernemer, klein hartje en begaan met zichzelf en iedereen. Ik ben heel benieuwd wat Peg gaat uitspoken. Hier zou ik een dubbele bodem in steken. Sssssspannend!

Stefanie: Ik ben op een derde van het boek, nu krijg ik het gevoel dat de dames nog een belangrijke rol gaan spelen, benieuwd of dat gaat zijn. Ondertussen vind ik ook dat Victor een grotere rol speelt dan de anderen, dominanter.! Ben nog heel erg benieuwd hoe het gaat escaleren in de groep?

Dirk: Voor mij is Victor het meest belangrijke personage omdat hij snel de regie overneemt en zich etaleert als leider. Alain blijft aan modderen in zijn relatie en laat ook de kaas van zijn brood nemen bij de verkoop van de amber. Het ontbreekt hem veelal aan lef.



Geen opmerkingen: