zondag 30 april 2017

Leesclub 'Blankenberge Blues' - Pieter Aspe & Koen Strobbe






Zijn de lezers van deze leesclub hun verwachtingen van dit boek uitgekomen?
Lees je mee?

Let op: kan spoilers bevatten!

Leesclub
 'Blankenberge Blues' 

Pieter Aspe
Koen Strobbe

De auteurs

Pieter Aspe, Vlaanderens meest gelezen misdaadauteur in binnen- en buitenland, debuteerde in 1995 met Het vierkant van de wraak, zijn allereerste ‘Van In’. Na zelf zowat alle thrillerprijzen in de wacht gesleept te hebben, heeft Pieter Aspe nu zijn eigen prijs voor beginnend schrijftalent: de Aspe Award.

Koen Strobbe, laureaat van de Aspe Award 2015, is wijnbouwer in de Provence en schreef met Kruis en munt zijn allereerste adembenemende thriller.


Aan de winterse kust smeedt een bont allegaartje van mensen een niet-alledaags complot nadat een van hen een aangespoelde potvis vond. In het dode dier zien ze namelijk een unieke kans om rijk te worden. In de darmen van een potvis zit immers amber, een goedje waarvoor de parfumindustrie veel geld veil heeft. Spijtig detail: een aangespoelde walvis opensnijden is bij wet verboden. De bende kan echter niet aan de lokroep van het grote geld weerstaan en besluit op zoek te gaan naar een koper in het illegale circuit. Langzaam maar zeker komen alle spelers in het verhaal zichzelf tegen en wordt de finale confrontatie met de professionele misdaad onvermijdelijk. Blankenberge blues is een spannend verhaal, doorspekt met milde, soms wat zwarte humor. De roman speelt zich af in een soort twilightzone: de kust zoals maar weinigen ze kennen, wanneer de zomer, de zon en de toeristen verdwenen zijn.

Lezers: Chrisje Stultiens, Ilse Blanckaert, Stefanie Claessens, Dirk De Wolf en Nick Evrard.

Nu je hebt boek uit hebt; was het volgens je verwachtingen? Leg uit waarom wel of waarom net niet!

Nick: Ik heb zowel Aspe als Strobbe gelezen. Ik vind het een goede combinatie, hoewel ik soms de vlotheid van Aspe mis en dan eigenlijk de uitgebreide beschrijvingen van Strobbe zie verschijnen. Persoonlijk lees ik Aspe liever dan Strobbe, maar deze combinatie kon me zeker ook bekoren. Mooi uitgewerkt verhaal.

Dirk: De eerste maal dat ik het las verwachtte ik meer een Aspe. De tweede lezing was zonder dat idee en viel het boek mee. Ik vond sommige stukken wat langdradig en overbodig, zoals heel dat inwijding ritueel maar het was een redelijk boek. Beetje onder de verwachtingen.

Stefanie: Het was even wennen om een andere kant te zien van Aspe. Ik heb zijn andere boeken gelezen en dan heb je toch enige verwachtingen, maar het heeft me gesmaakt. Ik was aangenaam verrast door de droge humor, de verschillende verhaallijnen. Het is eens iets anders dan de andere Aspe boeken. Dus ja, mijn verwachtingen zijn wel ingelost. 

Ilse: Ik had verwacht dat er wat meer zou worden ingegaan op de amber, de parfumindustrie, het illegale circuit daarrond. Wat dat betreft zijn mijn verwachtingen dus niet ingelost, wat een heel klein beetje een teleurstelling is, maar meer ook niet.

Chrisje: Neen, ik had andere verwachtingen (spannend), maar het is een humoristisch verhaal geworden met heerlijke karakters en kleine verhalen in de grote verhaallijn.



Geen opmerkingen: