dinsdag 2 mei 2017

Auteurs bloggen - Hilde Vandermeeren



Foto Johan Sabbe

Korte verhalen
  
Naast thrillers schrijf ik graag spannende korte verhalen. De gedachte dat je met weinig woorden een afgewerkt verhaal kunt neerzetten, is al spannend op zich. Als tiener genoot ik van de korte verhalen van Edgar Allan Poe en Roald Dahl. Vooral die laatste sleepte me de fascinerende wereld binnen van het spannende korte verhaal, waarbij de lezer al vanaf de eerste zin bij zijn kraag gegrepen wordt en pas weer adem kan halen nadat hij het laatste woord heeft gelezen.

In de Lage Landen krijgt het spannende korte verhaal jammer genoeg niet dezelfde erkenning als in het Verenigd Koninkrijk of de Verenigde Staten. Daar is het een volwaardig genre op zich, waarvoor ook speciale prijzen worden uitgedeeld. Ik was dan ook ontzettend vereerd dat ik in april 2017 het nieuws kreeg dat ik genomineerd was voor de Derringer Award Short Story 2017, met mijn kort verhaal The Lighthouse. Dat verhaal verscheen in 2016 in het Nederlands als De vuurtoren (te lezen in het mini-ebook Korte verhalen), werd vertaald door Josh Pachter en in 2016 gepubliceerd in het Amerikaanse Ellery Queen’s Mystery Magazine. In december 2016 werd daar ook een tweede verhaal van mij gepubliceerd: Stranger in the Night.

Op 1 mei werden de winnaars van de Derringer Awards bekendgemaakt, en de winnaar in mijn categorie werd Linda Barns, een Amerikaanse auteur. Natuurlijk was het fantastisch geweest als ik gewonnen had, maar ik vond het al heel bijzonder dat ik als een van de zeldzame niet-Amerikaanse auteurs voor deze prijs was genomineerd. Het is in elk geval inspirerend om nog meer spannende korte verhalen te schrijven en hopelijk ook veel lezers op eigen boden hiervoor warm te maken! 
Een vraagje: hoe staan jullie eigenlijk tegenover spannende korte verhalen?

Hilde Vandermeeren 

Geen opmerkingen: