donderdag 11 mei 2017

Auteurs bloggen ... Hilde Vandermeeren





Guilty pleasure

In de Vlaamse krant De Morgen van 8 mei stond een boeiend interview met de succesvolle auteurs Lize Spit en Jeroen Olyslaegers. Ze hebben het onder meer over schrijven, recensies én over spannende boeken. Als thrillerauteur – die er trots op is om thrillerauteur genoemd te worden – was ik aangenaam verrast door hun positieve kijk op spannende boeken. Dit is een citaat uit het interview:

Lize Spit: "Een plot geeft je als schrijver een groot houvast. En het vereist een grote vakkundigheid, vind ik. Toch wordt er vaak neerbuigend gedaan over spannende boeken."
Jeroen Olyslaegers: "Onterecht. Jaren geleden ben ik Stephen King beginnen te lezen en dat is fantastisch."

Het deed me veel plezier om dat te lezen. Het klopt wat Lize Spit zegt over spannende boeken, dat er vaak neerbuigend wordt over gedaan. Dat heb ik zelf ondervonden toen ik na ruim tien jaar jeugdliteratuur besloot om thrillers te gaan schrijven. Voor een aantal mensen is dat een genre waar je als literaire auteur het liefst zo ver mogelijk vandaan kunt blijven. Het zijn vaak dezelfde die het woord ‘thriller’ alleen gebruiken als in vraaggesprekken wordt gepeild naar hun guilty pleasure: ‘Ik zou wel eens een thriller durven lezen’. Ik hoop dat ze in de toekomst vooral gezellig veel thrillers kunnen lezen zonder zich schuldig te voelen. Misschien helpen de woorden van Lize Spit en Jeroen Olyslaegers daarbij. Tot slot: ik hou niet van de term guilty pleasure. Als je zin hebt om de hele zondag in je pyjama rond te lopen, thrillers te lezen, frieten, pizza en taart te eten terwijl je kijkt naar Say Yes to the Dress, dan doe je dat gewoon! Zonder schuldgevoel smaakt het allemaal veel beter.
Hilde Vandermeeren


2 opmerkingen:

Charles Kuijpers zei

Connie Palmen sprak ooit op een boekenbal de legendarische woorden tot thrillerschrijvers:
“Scheer je weg uit het land van de literatuur, nietsnutten! Donder op!”

Daar wordt nog steeds hartelijk om gelachen......

Unknown zei

Onlangs schreef ik een blogje over 'thrillerstempels': wanneer noem je een boek een thriller, en wat maakt het verschil. (Spoiler: dit onderscheid is helemaal niet zo zwart-wit!)
Zie: http://www.thrillzone.nl/column-redacteur-rob-vertelt-2/