maandag 15 mei 2017

Auteurs bloggen ... Hilde Vandermeeren


Foto Johan Sabbe

Over pantoffeldieren en olifantenhuiden

Twee weken voor de publicatie van mijn vijfde thriller Schemerzone begint de spanning toch aardig te stijgen. Ik probeer dat te negeren door me op mijn volgende thriller te storten, maar tijdens het schrijven hoor ik allerlei stemmetjes die me enge dingen toefluisteren zoals: ‘Wat heb je nu weer gedaan? Moest je zo nodig een boek de wereld insturen in de wetenschap dat sommigen al met de hakbijl klaar staan nog voor ze het gelezen hebben? Wat met recensies die geschreven lijken door iemand die eerst een kilo citroenen at en daarna zijn pen in vitriool doopte?’

Ik kan die stemmetjes niet doen zwijgen. Die onzekerheid hoort er nu eenmaal bij. Zelfs na ruim 15 jaar schrijverschap en 50 boeken heb ik nog altijd geen olifantenhuid gekweekt en die zal er ook na 100 boeken nooit komen. Mijn omhulsel ziet er eerder uit als dat van een pantoffeldier, met andere woorden: daar prik je zo doorheen. Ondanks dat houd ik het al 15 jaar vol. Als auteur wordt je werk door anderen beoordeeld, ook dat hoort erbij. Ik vind dat iedereen het recht heeft om te zeggen wat hij of zij van je boek vindt, op voorwaarde dat dit op een opbouwende manier gebeurt. Recensies of meningen zijn hoe dan ook per definitie subjectief. Wat de ene super vindt, vindt de ander soms helemaal niets. Verschillende meningen kunnen voor interessante discussies zorgen.

Natuurlijk lees ik liever positieve recensies, die geven je een boost en helpen je door het volgende boek heen. Negatieve, zelfs ronduit denigrerende recensies (gelukkig heb ik dat nog niet al te vaak meegemaakt) doen je leeglopen, ze doen je afvragen of je er niet beter kunt mee stoppen. Maar na een paar dagen verwatert die ene, negatieve recensie en zinkt naar de bodem van de poel. Je houdt je vast aan de mooie recensies die als bloemblaadjes op het water drijven. Je gaat voor je computer zitten en schrijft verder.
Een pantoffeldier is best wel een taai organisme.

Hilde Vandermeeren


1 opmerking:

Charles Kuijpers zei

Een fraaie column met zeer herkenbare opmerkingen.

Ach, veel "recensies" vallen meteen door de mand bij gebrek aan gewicht, hoewel dat natuurkundig een opmerkelijk verschijnsel is.