maandag 22 mei 2017

Auteurs bloggen ... Hilde Vandermeeren



Foto:Rob Stevens

'Tweekoppig monster'

Een schrijver is een tweekoppig monster. Deze zin schoot door mijn hoofd op het moment dat ik gebeld werd door een journalist van De Zondag voor een telefonisch interview over mijn vijfde thriller Schemerzone, die eind mei verschijnt. Het probleem was dat ik net op dat moment aan het schrijven was aan mijn zesde thriller. Toen de journalist zijn eerste vraag stelde, heb ik eerlijk gezegd dat ik met mijn hoofd eigenlijk midden in mijn zesde thriller zat en het wel kon gebeuren dat ik even moest nadenken voor ik antwoord gaf. Ik had die personages van Schemerzone immers al een tijdje uitgewuifd in de wetenschap dat ik ze nooit meer zou terugzien. Dus het was even zoeken naar namen, plaatsen en gebeurtenissen waarbij je er ook voortdurend van bewust moet zijn dat je niet te veel verraadt.

Maar het is gelukt. Ik heb de verhaallijnen en de personages uit mijn vijfde en zesde thriller in wording niet door elkaar gehaald. U kunt het binnenkort nalezen in De Zondag van 28 mei, de gratis krokante krant die in Vlaanderen op zondag bij de bakker ligt. Het artikel is regionaal te lezen in West-Vlaanderen en misschien ook in heel Vlaanderen. Een primeur die niet in het interview staat - voor degenen die extra nieuwsgierig zijn naar mijn zesde thriller in wording – mijn hoofdpersoon is een thrillerschrijfster! Heel spannend en amusant om te schrijven.

Tot slot graag nog dit: bij de titel ‘Tweekoppig monster’ ligt de nadruk vooral op de tweekoppigheid. Een schrijver wordt doorgaans geen monster, tenzij hij of zij voor de dertigste keer op een dag gestoord wordt voor een verkoopspraatje of ziet dat zijn e-books massaal illegaal worden verspreid. In beide gevallen is het volledig acceptabel dat een schrijver zijn tanden laat zien.

Hilde Vandermeeren

1 opmerking:

Charles Kuijpers zei

Soms is een schrijver zelfs veelkoppig, of gewoon koppig :-)