zondag 7 mei 2017

DPB ontmoet ....Verslag van Boek10-2017





6 mei 2017, de dag was eindelijk daar. Om half zeven die ochtend ging mijn trouwe wekker af. Ondanks de korte nachtrust die ik had vanwege het avondje chillen bij een vriend, sprong ik meteen uit bed. Vandaag was namelijk het Schrijfevent in Hoorn. Naast de boeklancering van Boek10-2017 zou ik mensen gaan ontmoeten, boeken gaan kopen en een workshop en voorstelling bekijken. Helemaal geweldig dus.

Om half acht stond mijn lift, Nienke Pool, voor de deur om mij mee te nemen naar Hoorn, waar al het spektakel zou plaatsvinden.
Na een rit van iets langer dan een uur kwamen we aan in Hoorn. We gingen eerst nog langs het kantoor van Godijn Publishing (die deze toffe dag organiseerde). 

Ik als jongen van 16 jaartjes jong hielp uiteraard graag mee met het tillen van alle dozen met boeken, terwijl ik ook goed mijn ogen liet rond gaan. Mij werd wel verboden in de dozen te kijken. Daar zaten namelijk de boeken in die vandaag zouden worden gelanceerd en niemand mocht deze nog zien!

Toen we uiteindelijk alles hadden overgebracht naar de Schouwburg in Hoorn en alles hadden opgezet, kon deze geweldige dag al niet meer stuk (en het leukste gedeelte moest nog komen).  Mensen kwamen binnen en ik maakte kennis met de auteurs van de tien boeken die werden gelanceerd. Ook stelde Nienke Pool mij voor aan enkele geweldige recensenten en bloggers zoals Tazzy, Connie, Caroline, Moon en Natascha. Leuk om hen ook eens in het echt te zien en te spreken. En Nienke stelde mij ook voor aan Joyce Roele. Deze 17-jarige debutante heeft het boek ‘N.22’ geschreven, dat door mij op mijn eigen blog erg goed werd beoordeeld. En weet je, Joyce is nog aardig ook ;). 

Toen was het al weer snel tijd om naar de grote zaal te gaan waar Ellis Bell ons meenam op ‘De Tocht van De Held’. Ze vertelde het verhaal van een held en ondertussen gaf ze ons schrijfopdrachten waarmee we ons eigen heldenverhaal zouden kunnen maken. Erg leuk en leerzaam!

In een korte pauze die volgde was er weer even de tijd om met mensen bij te kletsen, wat te drinken of om boeken te kopen.
De voorstelling die na de pauze volgde vond ik persoonlijk erg goed en mooi. Martijn Adelmund en Remco Artisticus gaven een voorstelling over ‘Inspiratie’. Ze vertelde waar zij nu inspiratie vandaan haalden en hoe zij dat verwerken in hun verhalen, gedichten, tekeningen en muziekstukken.


Na de voorstelling was er in de pauze de mogelijkheid om boeken bij hen te kopen en te laten signeren. Ik kon niet langer weerstand bieden en kocht: ‘Max Havelaar met Zombies’ van Martijn Adelmund.  Uiteraard heb ik het boek laten signeren. Ik ben super blij met het boek en ben zeer benieuwd naar het verhaal


En toen was het zo ver! De lancering van de tien boeken van Boek10-2017. Elly Godijn en Nienke Pool verzorgden de presentatie en dit deden ze super! Mijn aandacht hadden ze zeker. De tien schrijvers, allen natuurlijk een beetje zenuwachtig, betraden het ‘podium’. De tien schrijvers waren: Alice Bakker, Onno-Sven Tromp, Sonn Franken, Janneke Bazelmans, Wil van Bree, Jose van Winden, Lieve van de Berg, Motell Rijnen, Johan Klein Haneveld en Aloysius Keller. Allen werden één voor een gevraagd iets voor te dragen uit het boek of er gewoon iets over te vertellen. Erg mooi en zo werd mij wel duidelijk welke boeken er interessant waren (allemaal natuurlijk ;) ). 


Ik kreeg voor mijn eigen blog drie van de tien boeken om te recenseren. ‘Slapen doen we morgen weer’ van Alice Bakker, ‘Fantoomregen’ van Onno-Sven Tromp en ‘Verkapt’ van Janneke Bazelmans. Na de lancering was er de mogelijkheid om je boeken te laten recenseren en even te spreken met de auteurs van de boeken. Ik sprak onder andere een poosje met Wil van Bree (zie interview van eerder vandaag).

En toen was de dag alweer bijna voorbij. De mensen vertrokken en ik hielp met het opruimen. Na afloop ging er een groep eten in het Theaterrestaurant, ik ging uiteraard ook mee. De asperges die ze serveerden waren erg lekker, maar de bediening was wel een tikkeltje traag ;).

Maar al met al was dit zeker een geslaagde en gezellige dag! Bedankt Nienke Pool, Elly Godijn, Boek10auteurs, Tazzy, Connie, Caroline, Moon, Natascha, Ellis Bell, Martijn Adelmund, Remco Artisticus en vele anderen.

Marc-Jan van Dam



Klik HIER voor het interview met Wil van Bree 


2 opmerkingen:

Charles Kuijpers zei

Wat een ontzettend leuk verslag. Het enthousiasme spat er vanaf!

Nienke Pool zei

je bent echt een topper! Heel mooi verslag. Je bent alleen vergeten te vermelden dat je heel goed hebt geholpen. Dank daarvoor!