woensdag 3 mei 2017

Lezersrecensie 'De ondergrondse spoorweg' - Colson Whitehead


Twee winnaars wonnen op onze besloten groep ieder een mooi boekenpakket. Ieder schreef een recensie over een boek naar keuze. De eerste recensie is van Yonina over het verhaal van Cora.


De eerste keer dat Ceasar Cora polste over een mogelijke vlucht naar het noorden, zei ze nee. Dat was de stem van haar grootmoeder. 
Zo begint dit verhaal over Cora, een slavin op een katoenplantage in Georgia. Zoals zoveel slaven ondergaat ook Cora verschrikkingen.  Deze dreigen nog erger te worden wanneer haar "eigenaar" komt de overlijden en zijn wreedzuchtige broer zijn plantage en slaven erft. Dan vind Cora de moed om samen met Ceasar te vluchten. De ondergrondse spoorweg helpt hen daarbij. Hun vlucht wordt echter zeer snel opgemerkt waardoor hun leven en dat van de abolitionisten die hen helpen gevaar loopt.
Hoofdstuk na hoofdstuk lezen we meer over het leven van Cora, over de mensen die een rol in hart leven speelden, over verschrikkingen die slaven moesten doorstaan en over de angst waarin ontsnapte slaven leefden.
Colson Whitehead heeft met deze roman een overweldigend boek neergezet.
Waar ik een roman mij zelden kan bekoren, heeft deze mij meermalen bij de keel gepakt. Ik voelde duidelijk de angst en de onderdrukking in dit verhaal, en schaamde me in de plaats van de mensen die anderen minderwaardig vinden.
Toch geef ik het maar 3,5 ***. Dit omdat ik regelmatig wegsukkelde door het langzame tempo en de voorspelbaarheid. Indien de tekst iets moderner was geschreven,  had het 4**** van me ontvangen.
Maar ondanks de lage waardering vind ik dit echt een boek dat thuis hoort op de lectuurlijst van scholen!
Ik wil jullie hartelijk bedanken  voor de mogelijkheid om dit boek te lezen.
Vriendelijke groeten
Yonina 

Geen opmerkingen: