dinsdag 2 mei 2017

'Verborgen vrucht' - Jeroen Guliker



Genre: thriller
Uitgeverij: Credo
ISBN: 9789061124597

Uitvoering: paperback 
Aantal pagina's: 320
Uitgave: november 2011

Max Noordhoff is misdaadverslaggever bij een landelijk ochtendblad. Als zijn huwelijk met Daphne, een gedreven en succesvol advocate, strandt in sleur en ontrouw, stort hij zich vol overgave in het vrijgezellenleven. Het geluk lijkt Max weer toe te lachen als hij de twintig jaar jongere stewardess Anna Elzinga ontmoet. Ondanks het grote leeftijdsverschil worden ze smoorverliefd.
Na vijf fantastische jaren met Anna is Max klaar om nog een keer de gok te wagen, maar uitgerekend op de avond dat hij haar ten huwelijk wil vragen, slaat het noodlot toe en verandert zijn wereld in een hel. Max is vastbesloten om het mysterie dat hem zijn geluk heeft ontnomen te ontrafelen. Tijdens zijn zoektocht naar antwoorden ontdekt hij het ene na het andere verstikkende geheim uit het verleden van zijn naasten. Hij raakt verstrikt in een web van leugens, verlegt zijn grenzen en neemt langzaam afscheid van zijn normen en waarden. Balancerend op de rand van de afgrond leert hij de zelfkant van zijn bestaan kennen. Maar juist aan de rand van de afgrond bloeien de mooiste bloemen. Of toch niet?
“Als aangeschoten wild ligt ze voor hem. De sneeuw onder haar hoofd is rood gekleurd. Hij buigt zich voorover en kust haar mond. De lippen van de dood voelen stervenskoud aan.”

Lezers; Marion Poeste-Thomas, Hilde van den Bosch, Roos van Beek
Samengesteld door Patrice (team De Perfecte Buren)

Cover

Marion: Cijfer 9. Heel mooi. Er is gewerkt met verschillende tinten paars, waardoor de cover een rustige uitstraling heeft, maar door de afbeelding van een gesloten oog, een klein deel van iemands gezicht, heeft het ook iets mysterieus. De afbeelding in combinatie met de titel ‘’verborgen vrucht’’ maakt je nieuwsgierig. Je vraagt je af; ‘’Wat wordt hiermee bedoeld?’’

Hilde: De cover is sober en ook hierin zie ik geen direct verband met het verhaal. Ik bedenk ter plekke dat een afbeelding van het beschreven schilderij van Jeroen Bosch niet misstaan zou hebben op de cover. Een 6!

Roos: Ik vind, dat de cover echt toepasselijk is op het verhaal en ik vind hem ook erg mooi; daarom krijgt deze van mij een 10.


Samenvatting van het verhaal

Roos: 24 december 2009: Het boek begint met de moord scène, waar bovenstaand citaat op slaat. Je weet dan totaal niet om wie het gaat, dat wordt pas duidelijk in de loop van het boek.

Marion: Het boek begint met een moord op een jonge vrouw, doordat het verhaal gelijk begint met een heftige gebeurtenis en je benieuwd bent naar wat de oorzaak van dit alles is, wil je direct verder lezen. De toon is gezet en vanaf dat moment is het boek al moeilijk weg te leggen. Het blijft een spannend boek tot het einde, waar ook een onverwachtse ontknoping plaats vindt.

Hilde: De hoofdrolspeler Max Noordhoff is hoofd misdaadreporter bij een bekende landelijke krant. Hij is gehuwd met de succesvolle strafrechtadvocate Daphne Wormgoor. Zij verdedigt de belangen van vele kopstukken in het criminele circuit. Samen hebben ze twee pubers; dochter Milou en zoon Daan. Hun huwelijk verloopt de laatste jaren moeizaam en na een schietincident waarbij de cliënt van Daphne, Bruno Polderman, zwaar gewond raakt besluit Daphne om Max te verlaten en haar intrek te nemen in de boerderij van crimineel Polderman.

Roos: Door deze periode heen gebeurt er nog van alles, o.a. met zijn buurman van een boerderij verderop, Polderman, een crimineel. Hierover laat ik niets los, aangezien ik dan teveel verraad.

Marion: Het boek gaat over Max Noordhoff, een misdaadverslaggever, die uiteindelijk zelf te maken zal krijgen met het criminele circuit. Zijn huwelijk met Daphne, een succesvol advocate, is al een tijdje geleden in een sleur terecht gekomen en eindigt in een echtscheiding. Hij ontmoet al snel zijn nieuwe en veel jongere vlam, stewardess Anna Elzinga en geniet weer van het leven en is vaak weg.

Hilde: Als Max op zijn werk een mailtje krijgt met interessante informatie over Bruno Polderman wil hij weten wie de tipgever is. Dit blijkt de bloedmooie, 20 jaar jongere Anna Elzinga, tevens ex-vriendin van Bruno Polderman, te zijn. Het is wederzijdse liefde op het eerste gezicht. Ze genieten volop van het leven, reizen veel naar Miami, waar Anna vaak voor haar werk als stewardess voor een exclusieve luchtvaartmaatschappij verblijft. Na vijf mooie jaren is Max helemaal overtuigd van zijn liefde voor Anna en regelt een diner met vrienden om haar die avond ten huwelijk te vragen. Maar...Anna komt niet opdagen.

Marion: Zijn dochter Milou en zoon Daan blijven wonen in de boerderij van hun vader. Ondertussen woont zijn ex-vrouw Daphne, twee boerderijen verderop. Dit is de boerderij van de crimineel Bruno Polderman, een cliënt van haar. Zij past op het huis, zolang hij in de gevangenis zit. Als Anna en Max vijf jaar samen zijn, besluit Max om nog één keer de gok te wagen en wil hij Anna ten huwelijk vragen. Dit alles zodra zij vanuit haar vlucht, naar het restaurant komt, waar Max inmiddels al is met twee goede vrienden. Die avond slaat het noodlot toe.

Roos: december 2009, drie dagen voor kerst: Max spreekt af in het restaurant Doldici met Anna en vrienden van hen, Thomas en Sasja, om als verrassing Anna ten huwelijk te vragen. Als Anna daar om half tien nog niet is op komen dagen, begint alle ellende en lijkt niets meer wat het is.....

Marion: Max zet alles op alles om te ontdekken wie zijn geluk heeft ontnomen. Tijdens deze zoektocht ontdekt hij geheimen uit het verleden van mensen die dichtbij hem staan. Geheimen die soms beter geheim hadden kunnen blijven of voor sommige soms eerder aan het licht hadden moeten komen.

Conclusie

Hilde: De titel van het boek kan ik niet goed thuisbrengen. Verborgen vrucht (ik laat hier verder niks over los) heeft een bijrolletje in het gehele verhaal en wordt niet verder op ingegaan. Meer een noodzakelijk detail om het verhaal verder te brengen.

Marion: De spanning is tijdens het hele verhaal voelbaar. Door de goede verhaallijn en dat het boek prettig leesbaar is, kon ik me goed inleven in de hoofdpersonen. Wat me bij is gebleven is het gevoel dat de hoofdpersoon Max Noordhoff meemaakt op het moment, dat hij te horen krijgt dat de liefde van zijn leven is vermoord en dat hij alles op alles wil zetten om uit te zoeken, wat hier de oorzaak van is geweest. Waarom juist zij? En dat hij één man verantwoordelijk houdt en hem het liefst zo snel mogelijk van de aardbodem zou zien verdwijnen.

Roos: Van Jeroen Guliker had ik nog nooit iets gelezen, dus ik was er erg nieuwsgierig naar. Nu ik Verborgen vrucht heb gelezen, wil ik zeker weten de rest ook lezen!

Hilde: Verborgen vrucht is het derde boek van Jeroen Guliker maar zijn eerste literaire thriller. En wat voor één! Het boek begint meteen spannend en luguber met het relaas van de dader en de moord. Of was het een ongeluk?

Marion: Het verhaal bestaat uit 4 delen. Het begint op 24 december 2009 bij hotel Haarlem zuid, waar een moord plaats heeft gevonden. Vervolgens ga je terug in de tijd naar de zomer van 2004, waar het verhaal zich grotendeels afspeelt in Nederland en uiteindelijk ook in Miami. In het 3e deel is het 3 dagen voor kerst 2009. Hier speelt het grootste gedeelte af in Miami en soms ook in Nederland. En in het laatste 4e deel verblijft Max Noordhoff op Mallorca in december 2010.

Hilde: Maar wat is Max Noordhof een geweldige man! Een goede vader, een trouwe vriend, geweldige ex-man voor Daphne, lieve partner voor Anna, handsome en levensgenieter. Geef mij ook zo’n man! Het plot is zeer verrassend. Ik had ‘m niet zien aankomen. Erg goed! Het einde is daarentegen wat zoetsappig; een happy ending. Ach kleine bijkomstigheid, het laat de lezer niet in het ongewisse achter.

Marion: Ik zou het boek zeker aanraden aan anderen. Dit is het 1e boek dat ik van Jeroen Guliker heb gelezen en ik ben direct fan van deze auteur. Hij weet de spanning goed over te brengen en houdt je vast in het verhaal, waardoor je maar door wilt blijven lezen.

Hilde: De schrijfstijl van Jeroen is erg vlot, het boek leest makkelijk weg. De conversaties tussen puberzoon Daan en vader Max zijn erg grappig. Weer wat geleerd van de spreektaal van de huidige jeugd; gast, djoeka, stroggel, bakra...”Gast” is wel herkenbaar in het taalgebruik van mijn eigen zoon.

Roos: Wat ik erg knap vind en wat me ook erg aanstaat, is de kunst van de schrijver om in een boek zowel met spanning, humor en emotie te kunnen werken. Ik heb zelfs met tranen in mijn ogen zitten lezen, en dit verbaast me – zonder seksistisch te willen zijn - van een mannelijke schrijver. Ik zou dit boek in elk geval aan iedereen aanraden!

Hilde: Het verhaal heeft een hoog “Turks fruit”-gehalte; veel seks, alcohol en drugs. Zo nu en dan vind ik bepaalde fragmenten in het boek erg grof en overtrokken. Dit maakt het hele verhaal wat minder geloofwaardig. Wellicht omdat het boek door een man is geschreven? Het is een typisch, Nederlands boek.

Roos: Ik vond het een erg goed boek, een mix van spanning, humor en emoties en ik zou hem iedereen aanraden. Zelf wil ik de andere boeken van Jeroen Guliker erg graag lezen en zal dat ook ongetwijfeld doen. Dit boek krijgt van mij dan ook vijf sterren.

Hilde: Al met al wil ik concluderen dat ik Verborgen vrucht met heel veel plezier heb gelezen. Het heeft me geboeid van het begin tot eind. Jeroen heeft me nieuwsgierig gemaakt naar Havana, zijn tweede thriller. Die schrijf ik bij op mijn “NTL-lijst”. Verborgen vrucht geef ik een welverdiende 4 sterren.

Marion: Dit boek verdient namens mij ***** vijf sterren. Ik heb er niets op aan te merken, gewoon een topboek!

Jeroen Guliker schrijft regelmatig een column op dit blog 'Muggenbeten van Guliker. 



Geen opmerkingen: