Met dank aan Uitgeverij Boekerij voor deze recensie-exemplaren.

Lezen mee met deze leesclub:
Carol Vermast van Beers, Cobi Van Braak - van de Heg, Lisanne Ortsen, Mireille Muls en Patrice van Trigt voor DPB

Let op: kan spoilers bevatten!

Hoe vinden jullie de manier waarop de auteur naar het slot toe heeft gewerkt? Is het verhaal 'af' of zijn er nog zaken waarover je vragen hebt?
Je hebt het boek uit. Vertel in je eigen woorden wat je eerste gevoel was bij het dichtslaan? Hoop je op een vervolg? En zo ja, waar hoop je dan op?

Tot slot; Ga je nu ook andere boeken lezen van Jackie nu je 'Opstaan' hebt gelezen?

MireilleSpijt dat het boek uit was, opgelucht dat het toch nog goed kwam tussen Anne en Rory en de andere personages weer konden genieten van hun leven. Hopelijk komt er een vervolg, wil graag weten hoe het verder gaat ook met de andere personages,hoe verloopt het leven op de boerderij en met het eethuisje.

Lisanne: Ten eerste heb ik alles nu gelezen van Jackie. Ik vind dat ze goed naar het einde toe heeft gewerkt, hoewel het wel voorspelbaar was. Maar dat maakt het niet minder leuk. Ik vond het jammer dat het boek uit was. Het was weer een heerlijke feelgood roman waar je even lekker in weg kon dromen.

Carol: De manier waarop de auteur naar het einde van het boek heeft toegewerkt is wel voorspelbaar. Dat zie je al aan de cover en die diepere betekenis van de symboliek van de afbeeldingen daarop. Maar dat geeft niet bij een soort roman als deze. Het gevoel wat blijft nadat je het boek uit hebt is er een van vrolijkheid en blijheid. Voor mij hoeft er niet persé een vervolg op dit boek komt te komen. Het verhaal lijkt mij wel ‘af’ zoals het nu is. Maar een nieuw boek met een nieuw verhaal en nieuwe hoofdpersonen dat zou ik graag even tussendoor lezen.

Cobi: Het was wel een beetje een verwacht einde. Natuurlijk komt het allemaal wel goed, ondanks de soms toch wel onverwachte wendingen waardoor het juist lekker weg leest. Het was ook wel jammer dat het boek uit is, want eigenlijk wil je stiekem weten hoe het verder gaat. Dus ja, ik hoop zeker op een vervolg: Hoe gaat het verder met Georgina en Woz? Hoe loopt het leven van Rory en Anne verder? Jackie staat nu zeker op mn lijstje als ik boeken uitzoek.

Patrice: Bij het dichtslaan van het boek blijf je nog wel even in het verhaal 'hangen'. Het was een échte feelgood waarvan je hoopt dat er een vervolg gaat komen. Richting het einde merk je dat het wel wat voorspelbaar wordt, je hoopt eigenlijk ook stiekem wel dat het die richting opgaat. Typisch bij een feelgood dat gevoel. Wel grappig eigenlijk.

En dan nu............

de eindconclusie!

Wat vond de leesclub van 'Opstaan' van Jackie van Laren?
De individuele recensies van de lezers worden de komende dagen
gedeeld op gekende (sociale) media.
Lees met ons mee.

MireilleEen heel spannend, romantisch verhaal over liefde, vertrouwen, vallen en opstaan. De schrijfstijl is vlot, zodat het heel gemakkelijk leest en je meeleeft met de personages alsof je er zelf bij bent. Eens je aan het lezen bent is het heel moeilijk stoppen, je wilt dolgraag weten wat er verder gebeurt en hoe het afloopt. Het boek krijgt van mij 5 sterren.

CobiAls je van een lekker feelgood roman houdt dan hoort dit boek gewoon in je koffer deze vakantie. Het boek leest heerlijk weg en eenmaal gestart wil je niet meer stoppen. Je wilt gewoon weten hoe het afloopt. 4 sterren!

CarolDit boek is prima te lezen ook al ken je deel 1 niet. Het is een op zichzelf staand verhaal, waarin de relevante informatie uit ‘Vallen’ wordt benoemd. Het boek ziet er niet alleen lief en leuk uit met vlinder accenten boven elk nieuw hoofdstuk, maar is inhoudelijk ook lief en leuk geschreven. Er zit humor in waardoor het nog een extra luchtigheid krijgt. Het is een boek om mee te nemen op vakantie of thuis op je balkon of in je bed in een ruk uit te lezen. Een gevoel van vrolijkheid overheerst na het dichtslaan van het boek! 5 sterren!

Lisanne: Een boek om op te vreten! Ik heb alle boeken van Jackie van Laren gelezen en ik ben een groot van haar. 'Opstaan' is het vervolg van 'Vallen' en de boeken sluiten perfect op elkaar aan. Door de verkorte samenvatting aan het begin, is het mogelijk om de boeken los van elkaar te lezen, maar ik raad aan om het wel te doen. Jackie heeft een fijne manier van schrijven die je helemaal mee trekt in de wereld van Annie en Roar. Ik kon het boek niet wegleggen en dat is hét beste wat een verhaal met je kan doen. Ik geef 'Opstaan' in ieder geval vier sterren. Zeker een aanrader!

Patrice: De luchtige schrijfstijl, de knipoog en de mooie scènes waarin de emoties heel sterk geprofileerd werden komen goed naar voren in 'Opstaan'. De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat Van Laren in al haar boeken deze kwaliteit goed weet te gebruiken. De ultieme feelgood en dat van eigen bodem! Je wordt er vrolijk van, je krijgt er kriebels van in je buik en je pinkt zo nu en dan een traantje weg. En dat voor zo'n nuchtere lezer als ondergetekende. Zal het dan maar toegeven: op zijn tijd  is dit soort boeken heerlijk, ik ben fan! 4,5 dikke feelgood sterren voor 'Opstaan'.