dinsdag 20 juni 2017

Leesclub 'De zomer van de doden' van Toni Coppers






 Verschenen bij Manteau/WPG Uitgevers BelgiĆ«

Met dank aan WPG voor deze recensie-exemplaren.

Lezen mee: 
Anita de Groot, Kelly Illegems, Alexandra Honings en Karin Teirlynck voor DPB





Wat vindt de leesclub van de schrijfstijl van Toni Coppers? Leest het vlot, is het ingewikkeld,...... ?

Alexandra: Het verhaal leest makkelijk en prettig weg, het is geen boek waar je je gedachten de hele tijd bij hoeft te houden (bedoel ik niet negatief overigens!). Ik was erg benieuwd naar hoe het verder zou gaan en wie de dader zou zijn. Coppers zette mij steeds op het verkeerde been, al kreeg ik tegen het einde toe wel een beetje in de gaten wie de dader zou kunnen zijn. Het einde op zich vond ik vrij 'makkelijk' gevonden. Alles paste plotsklaps in elkaar, iedereen had opeens door hoe het zat en de zaak was opgelost. Ik denk wel dat het scheelt als je de eerste delen al gelezen hebt. Dat had ik dus niet, dit was mijn eerste kennismaking met deze schrijver. En daarom wist ik bijvoorbeeld niet wat er nou precies met Masson aan de hand was.

Kelly: Het verhaal leest goed en is niet ingewikkeld. Grappige stukjes qua commentaar over bijvoorbeeld het eten en dat maakt het lezen veel leuker en aangenamer. Het is geen verhaal waarbij je moet nadenken, maar hij brengt je wel op het verkeerde spoor.

Anita: Ik vind Toni heel mooi schrijven, ik weet dat hij een Belg is, maar ik heb daar weinig van gemerkt. Het leest makkelijk en het verhaal is zo goed en mooi. Het leuke vond ik met dit boek dat ik in de huid van Liese kroop en samen met haar de dader zocht en vond. Baantjer vond ik daarentegen vrij simpel, Toni stijgt daar boven uit.

Karin: Coppers is er weer in geslaagd een vlot lezend verhaal neer te zetten. Zoals we gewend zijn van hem is zijn schrijfstijl soepel, duidelijk en met gedoseerde spanning op het juiste moment. Door zijn detail voor sfeerbeelden is ook in dit boek weer zeer filmisch neergezet. Hij schrijft met kennis van zaken en weet waarover hij het heeft. De subtiele humor tovert op geregelde tijdstippen een lach op je gezicht. Heerlijk!


Geen opmerkingen: