vrijdag 9 juni 2017

Leesclub 'Pluk een roos' - M.J.Arlidge



We zijn aangeland bij deel 3 in de Helen Grace serie. Dit is wat de leesclub vindt van Pluk een roos.

Genre: thriller
Uitgever: Boekerij
ISBN: 9789022579879
Uitvoering: paperback
Aantal pagina's: 352
Uitgave: februari 2017
  
Een jonge vrouw wordt wakker in een koude, donkere kelder. Ze heeft geen idee hoe ze daar terecht is gekomen, of door wie ze is ontvoerd. En dat is pas het begin van haar nachtmerrie.
In de buurt wordt het lichaam van een andere jonge vrouw gevonden. Ze is nooit opgegeven als vermist, en haar familie heeft zelfs gewoon sms’jes van haar ontvangen. Iemand heeft zich de afgelopen tijd voor haar uitgegeven. Inspecteur Helen Grace weet dat ze de dader zo snel mogelijk moet vinden. Die is niet alleen gestoord, maar ook slim en vindingrijk. Maar zodra Helen probeert uit te vinden wat de motivatie van de moordenaar is, start een bijna onmogelijke race tegen de klok...
Jolanda maakt even een opmerking in de overwegend stille chat (er wordt duidelijk flink gelezen) ‘Even tussendoor, maar wat vind ik deel 3 goed en spannend!!! Patrice reageert meteen instemmend: “Ja, veel meer dan deel twee!” En ineens reageren de anderen ook instemmend. Jolanda: “Veel beter!” en ook Claudia reageert volmondig met “echt wel!” Karin vult daar nog op aan dat de auteur ook zo goed in het thema blijft. Het verhaal is beklemmend, duister en op een vreemde manier spannend. 

Jolanda geeft aan deel drie tot nu toe het beste te vinden. “ Hihihi gisteren vroeg mijn man zelfs of ik ziek was, ik moest gewoon even slapen i.p.v. lezen!) (Iedereen moet lachen in de chat) 
Patrice geeft aan ook deel 3 het meest meeslepend te vinden en het is moeilijk weg te leggen. Claudia is ook zo nieuwsgierig naar het vierde deel! Oh ja, dat zijn we allemaal!! We zitten in zo'n 'Arlidgeflow' nu....

Petra is de eerste die zich vragen stelt over de titel. “Wat zal de titel met het onderwerp te maken hebben???? Maakt wel weer nieuwsgierig. "Ja, inderdaad. Ik vind deze wel heel intrigerend maar wat hou nou wil zeggen? Patrice denkt er nog even over na. Claudia is intussen al veel verder en heeft het in een recordtempo uit: "Mooi eind heeft pluk een roos." Maar ze wacht nog even met verdere toelichting te geven. "Pluk een roos uitgelezen. Pffff, dat was spannend op het eind!" Ingrid zucht er van.

Jolanda en Patrice zitten op een lijn en constateren dat er een 'gewenning' is opgetreden. Went de schrijfstijl of het verhaal? Kan Arlidge ons nog verrassen in dit 3e deel? Jolanda: "Het verloop van de verhaallijn van Pluk, vond ik een beetje te voorspelbaar. Ik hoopte ook dat de andere delen een andere lijn zouden gaan volgen en gelukkig deden ze dat! Het "principe" was een beetje zoals in deel 2, maar hoe dan ook toch zeer spannend geschreven met een ontroerend einde! (wat ik knap vind voor een thriller!)   
Iedereen is het erover eens, dit deel is de beste tot nu toe. Hoe hoog gaat de lat liggen voor Klikspaan?
Jolanda: "Deel 3 vond ik steengoed, ik vond het de beste van deze 4. Vooral omdat er gelukkig voor een andere opbouw is gekozen. Ook las ik dit deel anders, je hoopte steeds op een goede afloop. En dat leest toch anders. 

”Pluk een roos” zorgde voor een boeiende discussie over de titelkeuze.
Ingrid vroeg zich het volgende af: “Had M.J. Arlidge geen inspiratie mee voor een titel in het 3de boek? Kennelijk heeft de vertaalster Yolande Ligterink meer fantasie. De titels van 1ste en 2 de deel zijn namelijkl wel kinderrijmpjes. Chantal vult aan: “In het Engels heet het The Dollshouse. Ik vind die titel beter passen dan Pluk een roos. Ik haal het niet terug in het verhaal.” Ze rijmt nog even verder: “Van deel 4 ook klikspaan boterspaan je mag niet door mijn straatje gaan, toch?” Ingrid verduidelijkt nog even dat de The Dollshouse wel degelijk op de inhoud slaat maar als je een serie begint met 2 boeken met kinderrijmpjes zou je de derde titel ook zo verwachten. Inderdaad hmmm.... pluk een roos ... uhh. Patrice geeft aan dat ‘Ben je boos, pluk een roos, zet hem op je hoed, dan is morgen alles weer goed’ wel degelijk een rijm is maar de meerderheid kan het niet ‘rijmen’ met de inhoud van het verhaal. De reactie van Petra bevestigt dat nogmaals. “Vind ik ook. Snap niet echt wat pluk een roos met het verhaal te maken heeft. Terwijl ik dat bij de vorige twee wel begreep.”

Het was wel leuk om veel oud Hollandse liedjes voorbij te horen komen die ook voor vervolgdelen eventueel nog gebruikt kunnen gaan worden. Inspiratie genoeg zo te merken bij deze dames.

Karin gaf aan het spannender te vinden en iedereen bevestigde dat meteen volmondig. Het is duidelijk dat Arlidge wel zijn stijl heeft gevonden. Patrice: "Je haalt zijn schrijfstijl en manier van opbouw er wel uit ten opzichte van andere auteurs. Ik vind het niks raar dat deze serie zo succesvol is. Deze manier van schrijven spreekt gewoon heel veel mensen aan. Een harde tante, Helen, en dan toch gevoelige kanten hebben. Gruwelijke dingen meemaken en dan staande blijven. De meeste thrillerliefhebbers zullen hier wel van smullen." Ja, daar kunnen we ons allemaal wel in vinden. Op naar 'Klikspaan', we gaan lekker!!!

Deze leesclublezers in ieder geval wel, dit deel scoort tot nu toe hoger dan de vorige 2 met ruim 4,5 sterren. 

Geen opmerkingen: