woensdag 19 juli 2017

Leesclub Bling Bling 2 - Jan Van de Cruysse







'Bling Bling 2' van Jan Van de Cruysse 
Verschenen bij Manteau/WPG Uitgevers België


'Boek van de Maand'

Met dank aan WPG Uitgevers België voor deze recensie-exemplaren

Lezen mee met deze leesclub:
Alexandra Winters, Greet Braem, Joke Zwier en Lisette Woest-Appeldoorn voor DPB


We zijn benieuwd wat de verwachtingen zijn van 'Bling Bling 2' en wat de leesclub van de cover vindt.


Heb je 'Bling Bling 1' gelezen en wat vond je ervan? Wat zijn je verwachtingen van 'Bling Bling 2'? Heb je BB1 niet gelezen wat zijn dan je verwachtingen van BB2?

Alexandra: Ja, ik heb BB1 gelezen. Mijn grootste vraag is of Jan het hoge niveau heeft weten vast te houden. En natuurlijk ben ik gewoon nieuwsgierig naar het hoe, wat en waar betreffende de diamantenroof die Albertien zelf plant, maar ook hoe het met de Oost-Europese schurken vergaat, etc.

Joke: Ik heb BB1 nog op mijn te lezen lijst staan! Ik heb de recensies van BB1 gelezen en dit heeft mij nieuwsgierig gemaakt naar BB2. Ik verwacht een spannende thriller met diverse achtervolgingen, moorden en meerdere verknipte personages.

Greet: Ik heb de eerste 'Bling Bling' in september vorig jaar gelezen. Ik vond het een heel goed boek en gaf het vier sterren. Ik zou het boek als een misdaadroman omschrijven. Ik herinner me bepaalde zaken uit het boek nog vrij goed en dat wil heel wat zeggen. De hoofdpersonages kwamen goed uit de verf, dat weet ik ook nog. Ik hoop dat in 'Bling Bling 2' dezelfde personages terugkomen (nou ja, niet allemaal, maar sowieso Albertien). Het boek telt weer meer dan 500 blz en dat vind ik super, ik kijk er echt naar uit!

Lisette: Ik vond de verhaallijn in BB1 soms geforceerd aandoen. Wisseling van scènes die puur aanvoelde om even te laten weten dat er op meerdere locaties wat speelde. Ik ben benieuwd of hij nu minder geforceerd de verhaallijnen samen weet te brengen. Geen onnodige plaatsverwisselingen.


Wat vinden jullie van de cover en waar denk je aan bij de titel?

Alexandra: Een mysterieuze schakering van verschillende donkerblauwe tinten en zwart.
Wat onheilspellend, of juist geruststellend omdat het vliegtuig opstijgt en naar de zon vliegt? Of... Komt het vliegtuig juist naar de verkeerstoren toe vliegen? Het ligt er maar net aan hoe je kijkt.... Mooi ook dat de wolken nog net zichtbaar zijn op de achterkant.

De titel is duidelijk, 'Bling Bling 2', dus duidelijk een vervolg op deel 1, 'Bling Bling'.
Door de ondertitel De Zaventemmers, is ook duidelijk dat het verhaal zich grotendeels in Zaventem, België zal afspelen.

Joke: Als ik de cover zie, denk ik aan een vertrekkend vliegtuig dat, gezien de donkere lucht nog wel eens slecht weer kan krijgen. Het vliegtuig of de personen die erin zitten gaan zwaar weer tegemoet. De kleuren op de cover lijken daar een beetje op te duiden, maar achter de wolken schijnt de zon? Afwachten en lezen maar. Duidelijk te zien, dat het deel 2 is, de 2 ligt iets verdiept tov van de letters.

Greet: Ik vind de cover fantastisch, maar dan ook echt geweldig! Ben helemaal gek van de kleuren die gebruikt zijn, het blauw/zwart/wit is echt geslaagd. Ook super dat er een 2 bij staat, zo is meteen duidelijk dat dit boek het tweede deel in een reeks is. 

En wat de titel betreft, tja dankzij het eerste deel weet ik natuurlijk al waar die op slaat. Ook wie nu pas instapt, kan vermoeden dat 'Bling Bling' iets met juwelen te maken zal hebben. Het boek heeft met De Zaventemmers een ondertitel, waardoor je kunt vermoeden dat de luchthaven een belangrijke rol zal spelen. Het lijkt een beetje of het personeel van de luchthaven of eventueel de inwoners van de gemeente in het middelpunt zullen staan. Of dat zo is, zal moeten blijken.

Lisette: Mooie cover. Net als bij deel 1 zien we een vliegtuig in de lucht. Deze keer in een diverse schakeringen blauwe lucht. De verkeerstoren van het vliegveld staat duister op de voorgrond. De titel is deze keer in rustige witte letters met een gele twee erachter. Door de rustige belettering icm de felgele twee en tekst bovenaan springt de cover eruit zonder teveel 'Bling Bling'. Het is duidelijk dat dit boek onderdeel is van een serie boeken. 



Geen opmerkingen: