vrijdag 28 juli 2017

Leesclub Bling Bling 2 - Jan Van der Cruysse







'Bling Bling 2' van Jan Van der Cruysse 
Verschenen bij Manteau/WPG Uitgevers België


'Boek van de Maand'

Met dank aan WPG Uitgevers België voor deze recensie-exemplaren

Lezen mee met deze leesclub:
Alexandra Winters, Greet Braem, Joke Zwier en Lisette Woest-Appeldoorn voor DPB


We zijn benieuwd wat de verwachtingen zijn van 'Bling Bling 2' en wat de leesclub van de cover vindt.


Let op !!! kan spoilers bevatten!!



6. Vind je dat dit boek verfilmd kan worden? Leg uit waarom wel of waarom niet.

Alexandra: Ja, ik denk zeker dat het verhaal verfilmd zou kunnen worden, maar dan wel als 1 geheel, dus alle 3 de boeken samen die dan 1 film zijn. Als drie afzonderlijke films zou het te veel storen dat het losse eindes heeft.

Joke: Ik denk, dat het boek wel verfilmd kan worden, maar dat het erg ingewikkeld en duur zal worden. Mede, door de scenes op vliegvelden, douanes enz. Het is er spannend genoeg voor.

Greet: Dit verhaal zou absoluut verfilmd kunnen worden, actie genoeg! Twee verhaallijnen die elkaar mooi afwisselen, genoeg personages en locaties om een boeiende film te maken. Of het haalbaar is voor Belgische budgetten is iets anders...

Lisette: Ik denk wel dat het verfilmd kan worden. De diverse verhaallijnen zijn wat mij betreft de reden daarvoor. Een film in de stijl van The Thomas Crown Affair lijkt mij passend.

7. Wat is de kracht van het verhaal en wat is de meest opvallende factor/element?

Alexandra: De kracht van het boek vind ik de spannende rondreis van, en de achtervolging van de politie van Mate, Elisabed en Boris vanuit Antwerpen naar Italië, de Balkan en Oekraïne om vervolgens weer te eindigen in Antwerpen.
Dit zorgt voor spanning en vaart in het boek.
Het meest opvallende is voor mij eigenlijk het gebrek aan echte diepgang van Albertien. Ze zigzagt wat door de tijdlijn van Beerke, maar is verder op wat kleine stukjes na vrij onzichtbaar tot ze na de overval, bij de BBQ bij de oude boerderij ineens heel erg op de voorgrond treed. Jammer, want ik denk dat ze veel meer uitgediept had kunnen worden.

Joke: Meest opvallend de rol van het drietal Mate, Boris en Elisabed en het verzamelen van oren door Elisabed. Maar ook de samenwerking van Zurab en Victor. Maar ook dat je Albertien niet echt leert kennen. Ze heeft even wat met Beerke, dit wordt verder niet echt uitgewerkt. De kracht van het verhaal vond ik in de reis van het drietal zitten en de aanval op Beerke.

Greet: Goh, wat maakt dit boek zo sterk? Dat is allicht een combinatie van factoren: boeiende verhaallijnen, prettige schrijfstijl, goed uitgewerkte karakters, wisselende locaties,... Het meest opvallende vind ik toch wel dat de diamantroof niet de meeste aandacht krijgt, maar wel de terugreis naar Georgië van de drie boeven uit BB1, dat had wat mij betreft andersom gemogen.

Lisette: Meest opvallend vind ik dat de overval en de overvallers een kleiner deel van de plot zijn dan de verhaallijn van Elisabed, Boris en Mate. De verhaallijn van deze drie is tevens het spannendst. Zorgde voor vaart in het verhaal. Heel duaal dus. Hun verhaallijn maakt het boek het lezen waard en dat is ook apart, omdat eigenlijk de tweede diamantenroof de hoofdrol zou moeten hebben, wat mij betreft.


8. Zijn de verwachtingen die je voor het lezen had, uitgekomen? Vertel!

Alexandra: Even mijn verwachtingen er bij gepakt:
"Ja, ik heb BB1 gelezen.
Mijn grootste vraag is of Jan het hoge niveau heeft weten vast te houden.
En natuurlijk ben ik gewoon nieuwsgierig naar het hoe wat waar betreffende de diamantenroof die Albertien zelf plant. Hoe het met de twee Oost-Europese schurken vergaat, etc."
Wat mij betreft heeft Jan Van der Cruysse zeker het niveau vast weten te houden. Er zit genoeg spanning en vaart in het verhaal, sommige personages krijgen wat meer karakter, zeker Mate, Elisabed en Beerke.
Wat betreft mijn nieuwsgierigheid naar de diamantenroof die Albertien zelf pleegt, is er nog genoeg over om je af te vragen of ze buiten de handen van de politie, maar zeker ook Paata weten te blijven.
En Mate, Boris en Elisabed, de Georgische gangsters, hebben inderdaad een grote rol gekregen in BB2, en ook wat hen betreft ben ik heel nieuwsgierig naar hoe het hen vergaat in BB3.

Joke: Mijn verwachtingen zijn uitgekomen, boek las lekker, moest wel eerst inkomen in de vele karakters. Spanning tot op het laatste moment. En nu uitkijken naar deel 3 hoe het echt afloopt.

Greet: Absoluut! BB2 ligt volledig in de lijn van BB1, het is een heel goed misdaadverhaal. Van Der Cruysse gaat weer voluit voor een groot aantal personages, hij wisselt opnieuw vaak van locatie en schrijft korte stukjes waardoor je geboeid blijft. Hij moet gewoon in die lijn doorgaan en met BB3 een prachtige afsluiter van deze trilogie afleveren.


Lisette: Ik was benieuwd of ik deel 2 beter zou vinden. Zelf was ik over deel 1 niet zo lyrisch als de jury's. T.o.v. deel 1 vind ik de vaart er wel beter inzitten. Toch vind ik dat hij ook nu een aantal onnodige scènes heeft geschreven. Geen meerwaarde. Alleen plaatswisseling. Wat betreft de locatieduidingen, vind ik dat hij net als in deel 1 regelmatig onnodig de locatie erbij zet. Als alleen het vertelperspectief wisselt, maar niet de plaats, dan ervaar ik dit als storend. Vaart verminderend. Deel 2 vind ik qua niveau lijken op deel 1. Voor mij ligt dat op 3*. In die zin zijn mijn verwachtingen niet uitgekomen. Nog steeds niet lyrisch. Gewoon een degelijke misdaadroman.

Geen opmerkingen: