woensdag 26 juli 2017

'M' De magische reis - Helena Daelman


Genre: Young Adult
Uitgever: Kramat
ISBN: 9789462420267
Uitvoering: paperback
Aantal pagina’s: 172
Uitgave: februari 2015

Met dank aan uitgeverij Kramat voor dit recensie-exemplaar.


ZE ZEGGEN DAT MIJN VADER DOOD IS...
Ik wil het niet geloven. Ik zal hem vinden, ook al moet ik hiervoor naar het eind van de wereld reizen.
De laatste tijd gebeuren er vreemde dingen met me. Soms zie ik mijn vader of hoor ik zijn stem. Maakt mijn verdriet me gek? Zijn het mijn zintuigen die me bedriegen? Of zijn het tekens die me de weg tonen? Het verlangen om mijn vader terug te vinden is groot. Zeer groot.
Uit een heel onverwachte hoek krijg ik steun bij mijn zoektocht. Een steun die al mijn verbeeldingskracht te boven gaat...
Een zoektocht vol verrassingen, een sterk verhaal over liefde en vriendschap, een spannende roman voor jongeren over durf en moed, over het verleggen van grenzen.

De cover
De cover is volledig in het groen. De titel, M, is ook in het groen en lijkt er op geverfd. Dit wordt tijdens het lezen duidelijk. De ondertitel, de magische reis, staat bovenop een cirkel die je doet denken aan magische krachten.

Het verhaal
Matthias heeft het erg moeilijk met de verdwijning van zijn vader Paul. Paul was een zeiler die acht jaar geleden spoorloos verdween. Iedereen gelooft dat hij niet meer leeft, maar Matthias gelooft juist dat zijn vader nog leeft. Samen met zijn nieuwe vriend M, een geschilderd mannetje, die hij leert kennen via een schilderij van zijn vader, die magische krachten heeft, gaat hij op zoek naar zijn vader. M kan naar elke plek op de wereld reizen met als enige hulpstuk een landkaart. Zo gaan ze de hele wereld over. Van Haïti tot India en verder.

Conclusie
Dit boek wordt aangeduid als een Young Adult. Ik weet echter niet of het daarmee op zijn plaats komt. Voor mij las dit boek eerder echt als een jeugdboek. Op de site van Kramat vond ik ook dat dit boek valt onder Junior12+. Op de achterflap staat echter een groot en duidelijk teken dat het een Young Adult is. Dit komt dus niet volledig tot zijn recht. Dit boek is duidelijk een boek van Vlaamse bodem. Helena Daelman gebruikt hier en daar Vlaamse taal en soms gooit ze er zelfs een beetje Frans door. Ik heb dit echter niet als heel storend bevonden, al vond ik heel soms een zin een beetje krom.
Het verhaal is origineel maar niet heel diep. Dit kun je niet zeggen van de lessen die achter het verhaal schuilen. Helena Daelman verwerkt wijze levenslessen in het verhaal en je krijgt op een gegeven moment zelfs een lesje boeddhisme, al was ook dit zeker niet storend. De dikte van het boek vind ik een mooi formaatje voor dit verhaal. Niet te dik, maar zeker ook niet te dun.
Ik geef ‘M, de magische reis’ 3 sterren. Binnenkort verder in deel 2: ‘Het geheim van de Chandra Taal’.

Marc-Jan van Dam - recensent De Perfecte Buren
   

Geen opmerkingen: