vrijdag 18 augustus 2017

Leesclub 'Naar bed naar bed' - M.J. Arlidge




Genre: thriller
Uitgever: Boekerij
ISBN: 9789022578599
Uitvoering: paperback
Aantal pagina’s: 384
Uitgave: 8 juni 2017

Dank aan Uitgeverij Boekerij voor het mogelijk maken van deze leesclub d.m.v. de recensie-exemplaren.

Deelnemers zijn: Claudia, Jolanda, Chantal, Karen, Petra, Ingrid en Patrice.
Leesclubcoördinatie, vragen en samenstelling recensie: Patrice (team De Perfecte Buren)

LET OP, DEZE LEESCLUB BEVAT SPOILERS!

Flaptekst

Helen Grace is de heldin van de populaire thrillerreeks van M.J. Arlidge. Ze is een geharde rechercheur die motorrijdt en zich het liefst alleen door het leven slaat, maar wordt achtervolgd door persoonlijke demonen die haar af en toe zelfs in een depressie dreigen te storten. Toch is zij onmisbaar in de strijd tegen psychopaten die Southampton blijven teisteren en onschuldige slachtoffers maken, op gruwelijke wijze… Helen Grace heeft al genoeg persoonlijke tragedies meegemaakt, maar als het lijk van een bekende in een nachtclub wordt gevonden, komt het moordonderzoek opeens wel heel dicht bij haar eigen leven. Helen zwijgt in alle talen over haar connectie met het slachtoffer en werkt als een bezetene om de dader te vinden. Als er een tweede slachtoffer valt, wringt Helen zich in zo veel bochten dat alles op scherp komt te staan en ze een onmogelijke keuze moet maken. Vertelt ze over haar privéleven of besluit ze te liegen om de aandacht van zichzelf af te houden?

Wat ging vooraf aan deze leesclub van ‘Naar bed naar bed’? De lezers hebben vanaf februari de eerste vier delen met eigen exemplaren gelezen en gerecenseerd. Dit vijfde deel kregen we van de uitgever aangeboden voor deze leesclub. Er is in deze groep lezers een grote mate van verhaalkennis en enthousiasme maar vooral ook zijn er veel vragen en is de betrokkenheid hoog. 


Hebben jullie van ons nog de eindconclusie tegoed van ’Naar bed naar bedHere we go!


Patrice: Nadat ik Klikspaan had gelezen dacht ik niet dat Naar bed, naar bed mij nog zou verrassen. Helen Grace ken ik intussen beter dan m’n beste vriendin, ik heb in ieder geval meer tijd met Helen doorgebracht de laatste tijd.
Met haar demonen uit het verleden en de uitdagingen in het nu is Helen niet altijd te benijden. Ze mag dan wel een stoere chick lijken en geen rekening houden met haar omgeving, maar er zit wel degelijk een zachte kant aan haar. Maar omdat zij het achterste van haar tong niet laat zien aan haar omgeving wordt er op haar heel anders gereageerd dan ze soms zou willen. Zo zijn haar contacten op het werk en de weinige die ze privé heeft dan ook heel bijzonder en voegen heel veel toe aan het verhaal in totaal. Ze komt natuurlijk ook niet met de meest stabiele personages in aanraking en haar werk is nu eenmaal allesbehalve voorspelbaar. Helen is een vrouw waar je haast medelijden mee zou krijgen, toch is ze te eigenwijs en een echte ‘loner’, ze handelt niet altijd even doordacht. Je zou haar een ongeleid projectiel kunnen noemen op momenten, een ongeduldig opstandje is ze sowieso. Er is gewoon iets speciaals aan haar maar de vinger er goed op kunnen leggen lukt me na vijf delen nog steeds niet echt. Ze blijft op sommige vlakken een mysterie. Maar hoe lang kan Arlidge dat blijven volhouden en blijft het leuk? Dat is altijd het gevaar met series natuurlijk.

De schrijfstijl van Arlidge is bijzonder aangenaam maar het gevoel is toch ontstaan dat hij wat inzakt in dit deel. Nog steeds is hij van recht door de bocht en dan mis je natuurlijk soms wat nuances. Arlidge kan het hebben hoor, daar niet van, qua spanning sowieso. Net op het moment dat je je erbij neerlegt dat het tenenkrommend spannend wordt en richting het einde leest is daar een cliffhanger die echt ineens alles omver gooit. Dat plot doet je bij voorbaat voor de deur van de boekhandel liggen waar je ongeduldig wacht op deel 6, zó doet een schrijver van zijn kaliber dat dus. Man man, dat einde!! Toch kom ik, ondanks dat einde niet verder dan 3 sterren voor ‘Naar bed, naar bed.’

Jolanda: Ik ga voor 3 sterren. Het blijft een goede serie. Toch is dit deel veel minder spannend dan de voorgaande delen en dat vind ik jammer. Daarom ga ik voor een gemiddelde waardering van 3 sterren. En ik hoop heel erg dat het volgende deel weer zijn oude spanning terug krijgt!

Ingrid: Ik geef ook 3 sterren. Het was spannend om te lezen door de korte duidelijke hoofdstukken en verrassend door wie de dader was. De slachtoffers waren geen verrassing, de dader wel.

Petra: 3 sterren. Minder spannend en de ontwikkeling van de hoofdpersonen staat stil. Als ik zo'n serie lees wil ik dat wel blijven zien. In dit boek heb ik het idee dat het een tussenboek is om het hele verhaal rond Helen zo lang mogelijk te maken. Ben wel benieuwd naar deel 6!

Karen: Ik twijfelde eerst tussen 3 en 4 sterren. Ik heb het boek weer met heel veel plezier gelezen, maar misschien toch wel met iets minder enthousiasme dan de vorige boeken omdat het minder verrassend was en uiteindelijk misschien ook wel een beetje te veel van hetzelfde wordt. Ik denk dat ik toch ook voor 3 sterren ga!

Chan: In de andere boeken had ik meer het gevoel dat er een begin en een eind was, en een duidelijk idee van hoe het verhaal zou lopen voor de schrijver, meer of langer over nagedacht misschien. Nu heb ik meer het gevoel dat het aan inspiratie en/of tijd ontbrak. Zodat hij het voor mijn gevoel een beetje heeft afgeraffeld. Het is niet dat ik er niet van heb genoten maar ik miste gewoon iets wat er in de andere boeken wel was. Had ook het gevoel van 'tussenboek' dit keer. Ik twijfel tussen 3 en 4 sterren, mag het 3,5?

Claudia: Ik geef dit deel 3 sterren. Het heeft me niet van m’n sokken geblazen. De spanning was niet zo aanwezig als in de voorgaande delen.



Geen opmerkingen: