Genre: literaire non-fictie / roman
Uitgever: Prometheus
ISBN: 9789044630671
Aantal pagina’s: 360
Uitgave: 30 juni 2017

Dank aan Uitgeverij Prometheus voor het beschikbaar stellen van dit recensie-exemplaar.

Polly was al achter in de vijftig toen ze bij verrassing een nagekomen dochter kreeg: Willow. Willow is nu tien, en als de dood dat haar moeder zal sterven. Dat wil ze koste wat het kost voorkomen. Polly is nukkig en nogal grof in de mond. Ze heeft altijd mot met haar buren - en met het ongedierte in haar tuin. Ze is dol op margarita's en heeft een jachtgeweer in huis. Willows vader stierf al voordat zij geboren was; haar veel oudere broer en zus zijn al jaren de deur uit. Willow heeft alleen haar bizarre moeder, Polly. Maar Willow weet dat Polly geheimen met zich meedraagt. Waarom verliet ze vijftig jaar geleden haar geboortestad Bethel, Louisiana, om voorgoed naar Texas te verhuizen? En wie is Polly's vroegere minnaar Garland Monroe, die misschien iemand heeft vermoord?

Polly was 37 jaar getrouwd met de Captain, toen ze onverwacht zwanger raakte van hun derde kind. Nog voordat Willow werd geboren overleed hij en dus heeft ze haar vader nooit gekend. Willow groeit op met een veel oudere moeder dan haar leeftijdsgenootjes en beseft al heel jong dat haar moeder behoorlijk op leeftijd is. Doodsbang haar te verliezen doet ze vastberaden pogingen haar te ontzien waar mogelijk en bij anderen levend te houden door de meest bijzondere verhalen over haar te vertellen. Deze verhalen blijven niet onopgemerkt, dit tot frustratie van Polly. De fantasie van Willow kent geen grenzen en dat leidt tot zowel grappige als gevoelige gesprekken en situaties. In combinatie met het gedrag van Willow maakt het dat Polly haar handen vol heeft aan haar nakomeling. Maar andersom is het niet anders. Polly is allesbehalve een brave huismoeder. Ze is grof qua taalgebruik, nietsontziend en heeft een uitgesproken mening. De oudere broer en zus van Willow spelen geen grote rol in hun leven, moeder en dochter zijn dus min of meer aan elkaar overgeleverd, letterlijk en figuurlijk.

Polly is een markant figuur, streng en rechtvaardig zou men het kunnen noemen. Door haar leeftijd heeft ze natuurlijk al het een en ander meegemaakt en de verschillen in generaties zijn soms pijnlijk confronterend. Willow, vroeg wijs en nieuwsgierig van aard, heeft buiten dat alles echter nog iets wat haar bezighoudt. Ze heeft opgemerkt dat haar moeder angstvallig iets uit haar verleden verborgen houdt. Ze weet inmiddels dat Polly een geheim heeft en ze is vastberaden er achter te komen wat dat is. Zelfs wanneer dat inhoudt kans te lopen de woede van haar moeder op haar hals te halen.

‘Het boek van Polly’ is gebaseerd op ervaringen van de auteur met haar eigen moeder. Kathy Hepinstall heeft daarmee zowel een eerbetoon als een roman geschreven. Een boek dat zowel verbazing als een glimlach teweegbrengt. De grappige anekdotes gezien de uitgesproken meningen van Polly in combinatie met het volhardende en soms naïeve gedrag van Willow maken dit verhaal tot een bijzondere leeservaring. In een gemoedelijke, haast familiaire schrijfstijl betrekt de auteur je in het verhaal. Op de achtergrond de typische sfeer van de regio die het zuiden van de VS zo uniek maakt. Je ziet het zich allemaal voor je ogen afspelen. Heel beeldend en vooral gemakkelijk geschreven ben je zelf onderdeel in het verhaal. Het gedrag van Willow is o zo te begrijpen vanuit het kinderlijke perspectief, waar fantasie en werkelijkheid soms moeilijk te onderscheiden zijn. De levenservaring van Polly in combinatie met haar onvoorwaardelijke geduld en liefde voor haar meisje is mooi en hartverwarmend tegelijk. Toch is de ware aard van Polly geen moment in het gedrang en dat zorgt voor hartverwarmende maar ook grappige situaties.

Feitelijk gezien is het een verhaal geworden over een intense en ongewone relatie tussen moeder en dochter. Een band die onder normale omstandigheden al complex genoeg kan zijn. De knipoog zo nu en dan maakt dat het verhaal op momenten luchtig is maar de dreiging van Willows nachtmerrie blijft. Willow heeft bijvoorbeeld een uitgesproken hekel aan het rookgedrag van haar moeder, ook omdat ze ervan overtuigd is dat het haar, versneld, de dood in zal jagen. Een gedachte die Willow maar niet kan verdragen en waar ze heel ver in gaat om dat aan te pakken. Soms té ver naar de zin van Polly en dat heeft dan weer consequenties voor haar humeur. Op zo’n moment pakt ze maar weer een margarita en blaast de eekhoorns uit haar boom of blaft de buren af met haar woordenwaterval, geweldig! De auteur heeft dit gedaan zonder kwetsend of grof te zijn, grandioze vertaling ook!

Zoals wel vaker bij mensen op leeftijd komen er dingen op hun weg waar zij of hun omgeving, in dit geval Willow, nog lang niet ‘aan toe zijn’. De emoties en de machteloosheid die in het boek worden weergegeven zijn integer en menselijk en worden nog eens onderstreept door de jeugdige invalshoek van Willow. Ze zal en moet voor haar moeder zorgen, zelfs wanneer deze tegenpruttelt. Polly wil echter zo goed en kwaad dat kan voor haar meisje zorgen, de moeder zijn die Willow nodig heeft én haar tuin eekhoornvrij houden. Dat laatste is een gegeven dat continu terugkomt en voor dolkomische situaties zorgt. De wisselwerking met mensen buiten het gezin is ronduit geniaal geschreven. Ook daar weer de combinatie van humor in een scenario. De komische ondertoon is wellicht subtiel maar grandioos in het verhaal verwerkt. Dit is een roman die je bij de lurven pakt en je aan het denken zet. Die je een brok in de keel geeft en zorgt dat je een traan, van zowel een lach als emotie, wegpinkt. En daar hoef je niet voor in een soortgelijke situatie te zitten. ‘Het boek van Polly’ blijkt een heerlijk boek dat je zowel een goed gevoel geeft als raakt, heel bijzonder en daarom vier dikke sterren! Een aanrader.

Patrice – Team De Perfecte Buren