maandag 16 oktober 2017

'Boek van de Maand' Bookflash 'Muurbloem' - Gaby Rasters


Proloog 

‘Patrick, misschien kun jij uit het bureau het schriftje pakken. Dat ligt in het bovenste laatje. Je mag het ons voorlezen. Net was Muurbloem, nu ben jij aan de beurt. Je hebt kinderen, dus ik neem aan dat je met wat spannende stemmetjes kunt werken?’ 
Patrick voelt een stomp door zijn maag gaan. ‘Laat mijn kinderen erbuiten!’ 
Hij weet meteen dat hij een fout heeft gemaakt. Daantje klapt bijna dubbel van de beuk die ze in haar buik krijgt. Ze bijt op haar tanden. 
‘Nee, Muurbloem, dat noem ik geen glimlach.’ Hij wil opnieuw uithalen, maar Patrick schreeuwt het uit. ‘Nee! Ik kleed me al uit.’ 



Hoofdstuk 1 
De opdracht 

De redactiechef kucht en Daan ziet dat hij zijn aandacht op haar gericht heeft. ‘Het lijkt me echt een opdracht voor Daan. Onze maagd in cyberspace.’ Ze hoort gegiechel en ziet dat Wanda de collega naast haar aanstoot. 
‘Maagd in elke wereld.’ Daan probeert de opmerking te negeren en het begin van de vergadering terug te halen. Wat wil Frank van haar? 
‘Je gaat online undercover om de wereld achter SecondFlirt te onderzoeken, Daan. De 3B’s voor jou.’ Hij steekt drie vingers in de lucht. 
‘Blond, borsten en billen.’ 
‘Frank, ik snap niet waarom jij mij niet voor deze opdracht vraagt. Bij Daan zitten de knoopjes van haar blouse zo hoog vastgeknoopt, daar wordt niemand vrolijk van.’ Wanda kijkt Frank vanonder haar lange wimpers aan. 
‘Nee, Wanda. Deze is voor onze muurbloem. Zij kan deze wereld onbevangen instappen en daardoor weet ik zeker dat ze met een goed verhaal kan komen. Daan, er loopt twee maanden lang een actie voor een gratis abonnement. Dat lijkt me een mooie deadline. En let op, ik wil het onderste uit de kan halen. Alle ins en outs. Hoe ver gaan die kerels? En als het even kan, is het mooi om een echtgenote aan de tand te voelen. Veldwerk is toegestaan. Je weet zelf wanneer je moet stoppen met SecondFlirt, succes!’ 
De rest van de vergadering dendert aan haar voorbij. Ze probeert het gefluister van Wanda en co te negeren. Op haar notitieblokje tekent ze een krolse kat. Misschien doet Wanda haar daar nog het meeste aan denken, een Siamese poes die haar nagels in je peperdure panty zet. 

SecondFlirt. Ze heeft niet eens een eerste liefde. Geen echte dan. Eenmaal thuis raapt Daan de post van de grond en schopt haar enkellaarzen uit. Ze bekijkt zichzelf in de spiegel in de hal. Is ze echt zo’n saaie muts? Ze maakt de bovenste twee knoopjes van haar blouse los. Wanda-magic. Ze loopt naar de keuken en opent de koelkast. Kliekjesdag vandaag dus. Ze schept haar bord vol en laat de magnetron zijn werk doen. Dan rent ze naar boven en trekt haar huispak aan. Een echte Primark-aanwinst. Het ding lobbert aan alle kanten, maar zit geweldig. Haar voeten steekt ze in twee achterlijk grote olifantensloffen. Gelukkig ziet Wanda haar nu niet. Daan pakt haar laptop en begint te googelen. Frank heeft zijn huiswerk niet gedaan, want ze stuit op een artikel in De Telegraaf waarin een journalist al in volle gang undercover is gegaan. Weinig diepgaand, maar veel diepgang is er uit SecondFlirt ook niet te halen, toch? De mensen die hier komen zijn op zoek naar een manier om te ontsnappen uit de sleur van het huwelijk. Of het zijn gewoon geile mannen die aan hun eigen vrouw niet genoeg hebben. Maar al die vrouwen dan, wat doen zij op dit platform? 

Ze gaat naar de website van SecondFlirt. Een profiel aanmaken is kinderlijk eenvoudig. Ze twijfelt over de naam waarmee ze wil inloggen. Hoe had Frank haar genoemd? Een muurbloem. Vooruit. Ze aarzelt even welke leeftijdscategorie mannen ze wil kiezen, maar besluit om dicht bij haar eigen leeftijd te blijven. Nadat ze een slok van haar cola heeft genomen, typt ze haar openingszin. 
‘Misschien niet zo origineel. Een muurbloem. Of ik mezelf zo zie? Vandaag wel. Met mijn huispak aan en mijn olifantensloffen. Maar morgen is misschien alles anders, toch?’

Nieuwsgierig nu hoe dit verhaal verder gaat? Volgende week kun je dit boek winnen dus stay tuned!!

Geen opmerkingen: