ISBN: 9789491884535
Aantal pagina's: 283
Uitgave: december 2016

Met dank aan Scelta Publishing en Sandra J. Paul voor het recensie-exemplaar.

ALS JE EEN DEAL SLUIT MET DE DUIVEL
BETAAL JE EEN HOGE PRIJS

Eenmaal genezen mag Stef het ziekenhuis verlaten en hij probeert zijn oude leven zo goed als het kan weer op te pakken. De groep vrienden van het Eiland ontmoet elkaar nog vaak. Op een dag begint Stef mensen te zien die niet echt kunnen zijn, net zoals het met De Geest het geval was en hij is bang dat zijn ziekte weer terug is. Dokter Leloup kan na onderzoek echter niets vinden bij Stef en denkt aan een post traumatisch stress syndroom. Ondertussen gaat het steeds slechter met Stef, zijn hallucinaties worden erger en hij trekt zich terug van zijn vrienden. Dan wordt Stef, fietsend naar gitaarles, ontvoerd en onder dwang naar het Eiland terug gebracht. Stef gaat op het Eiland de strijd aan met zichzelf en met het Eiland om een uitweg te vinden om naar huis terug te kunnen keren. Hij wil zich er niet bij neerleggen dat hij voorbestemd is de nieuwe bewaker te worden van het Eiland. Met het Eiland valt echter niet te spotten. Het heeft een eigen wil en gaat over lijken om zijn doel te bereiken.

Mening/conclusie
Elk hoofdstuk begint net als bij de eerste twee boeken uit de serie met een mooie zwart-wit tekening, dit keer een afbeelding van een wolf in de natuur. In dit derde boek leer je de geschiedenis van het Eiland beter kennen en wordt het duidelijk waarom het mensen nodig heeft om te kunnen voortbestaan. Dit boek bestaat uit twee verhaallijnen die aan het eind samenkomen. De ene gaat erover dat Stef weer op het Eiland is en onder barre omstandigheden moet zien te overleven. De andere verhaallijn (herkenbaar aan de schuingedrukte tekst) vertelt over de periode na zijn ziekenhuisopname en hoe Stef zijn leven thuis en op school weer oppakt. Hij begint echter steeds meer de grip op de werkelijkheid kwijt te raken. De manier waarop de schrijfster dit brengt is interessant, omdat je van te voren nooit weet wat waar is en wat niet.

Net als in de eerste twee boeken van de serie speelt het paranormale een grote rol. Je krijgt meer inzicht in wat het geheim van het Eiland inhoudt en welke rol Stef hier precies in speelt.
Stef denkt op het Eiland regelmatig terug aan het leven dat hij had toen bij eenmaal gezond was verklaard en uit het ziekenhuis was ontslagen. Hij komt steeds meer tot de conclusie dat hij op het Eiland hoort te blijven, maar wil zich hier niet zomaar bij neerleggen. Als het Stef eenmaal uiteindelijk lukt om zichzelf bij elkaar te rapen, komt hij erachter dat hij niet alleen op het Eiland is. Het bezorgt hem een grote schok als hij ziet wie het is en niet alleen hem, maar ook mij als lezer. Dit is echter niet de enige verrassing die het Eiland voor Stef in petto heeft. Het blijkt dat er behalve het Eiland zelf ook nog andere gevaarlijke zaken zijn waar Stef mee geconfronteerd wordt. Het tweede deel van het boek is een stuk harder van toon, er zijn een paar spannende en heftige scènes waarbij ik even moest slikken.

"De Wolf" is wederom een spannend avontuur in de Eilanden-serie met een zeer sterk einde en ik ben erg benieuwd naar het vierde boek “De Ziel”.

Ik geef “De Wolf” graag 3,5 sterren.
Jeanine Feunekes-Both - recensent De Perfecte Buren