ISBN: 9789044635089
Aantal pagina's: 448
Uitgave: 19 oktober 2017

Met dank aan uitgeverij Prometheus voor het recensie-exemplaar.

Flaptekst
22 jaar na Het gouden kompas, het eerste deel van de beroemde Noorderlicht-trilogie, keert Philip Pullman terug naar de parallelle wereld die al meer dan 17,5 miljoen lezers wist te betoveren.

Malcolm Polstead is een eerlijke en hulpvaardige jongen - maar hij is ook vreselijk nieuwsgierig. In het klooster verderop wordt in het geheim het baby'tje Lyra verzorgd. Er is niets aan de hand, tot op een dag handlangers van het Magisterium hem opzoeken en alles over Lyra willen weten. Nietsvermoedend gaat Malcolm op onderzoek uit en raakt langzamerhand verstrengeld in een gevaarlijk complot. Ondertussen is er een storm op komst, en een overstroming dreigt. Deze overstroming zal ieders leven op zijn kop zetten. Wat kan Malcolm nog doen om Lyra in veiligheid te houden?

Voor oude Pullman-fans werpt dit avontuurlijke verhaal nieuw licht op oude bekenden; voor aanstaande Pullman-fans is het een meeslepende introductie. Eén ding staat vast: deze nieuwe held zal alle harten veroveren.

Vlakbij Oxford ligt het gehuchtje Godstow, waar een nonnenklooster staat. Aan de overkant ligt de herberg The Trout. Malcolm Polstead is elf jaar en het enige kind van de waard van de herberg The Trout. Het liefst vaart hij met zijn dæmon Asta in hun kano, La Belle Sauvage. Naast dat hij als herbergierzoon meehelpt in de zaak, heeft Malcolm nog een ander baantje: hij helpt de nonnen met allerlei klusjes.

Op een dag arriveren er drie mannen van stand in de herberg. Als ze erachter komen dat Malcolm goed bekend is met het klooster en de nonnen stellen ze Malcolm enkele vragen waaronder de vraag of Malcolm weet of er een baby in het klooster verblijft. Malcolm en zijn dæmon Asta hebben geen goed gevoel bij de mannen.

Malcolm komt bij een volgend bezoek aan het klooster tot de ontdekking dat er inderdaad een baby aanwezig is in het klooster. Ze heet Lyra en ze is de dochter van een bekende ontdekkingsreiziger. Malcolm mag bij de zes maanden oude Lyra en haar schattige dæmon Pantalaimon kijken en op het moment dat hij Lyra ziet, is Malcolm dermate onder de indruk van haar dat hij besluit haar dienaar voor het leven te zijn.

Malcolm komt erachter dat er meerdere groeperingen op zoek zijn naar Lyra. Er schijnt iets bijzonders met haar aan de hand te zijn. Hij neemt de beslissing om haar tegen elk gevaar te beschermen. Hij gaat op onderzoek uit en raakt daarbij verstrengeld in een gevaarlijk complot. Dit weerhoudt hem er echter niet van om Lyra te beschermen. Zijn vastberadenheid neemt toe naarmate hij meer te weten krijgt over wat er speelt. Buiten dat er mensen met slechte bedoelingen achter Lyra aanzitten, dreigt er ook nog gevaar vanuit een andere kant. Er komt een hevige storm aan met extreme regenval, die tot een gigantische overstroming zal leiden. Deze overstroming zal het leven van iedereen op z'n kop zetten en Malcolm zet alles op alles om Lyra tegen elk gevaar te beschermen.

De wereld van "Het Boek van Stof" is een wereld zoals de onze, met het belangrijkste verschil is dat alle mensen een dæmon hebben. Een dæmon is altijd verbonden met een persoon en is de manifestatie van zijn ziel. Philip Pullman is een uitstekende verhalenverteller. Het verhaal leest aangenaam. Het is sprookjesachtig, spannend en mysterieus. Het zit boordevol intriges, geheimen en complotten. Het bevat zeer sterk uitgewerkte karakters, zij komen echt tot leven tijdens het lezen. Ook de onderlinge dialogen zijn sterk en trekken de lezer in het verhaal. Laat je niet tegenhouden door de dikte van het boek (448 pagina's), voordat je het weet heb je het boek uit. Gelukkig is dit pas het eerste deel en zal er nog meer volgen.

De cover is gewoonweg schitterend om te zien. De ondergrond is zwart van kleur en naast de naam van de schrijver en de titel van het boek bevat de afbeelding allerlei details uit het verhaal in de kleuren wit, goud en zwart.

Je hoeft "De Noorderlicht-trilogie" niet gelezen te hebben om dit verhaal goed te kunnen volgen. “Het boek van Stof” speelt zich af in de periode tien jaar voorafgaande aan de “Noorderlichttrilogie”. In "Het Boek van Stof" komen een aantal bekenden voor uit de “Noorderlicht-trilogie". Als je de trilogie hebt gelezen, is het intrigerend deze karakters weer tegen te komen en te weten te komen welke rol zij in het verleden hebben gespeeld. "Het Boek van Stof" is echter zo geschreven dat je de “Noorderlicht-trilogie” niet gelezen hoeft te hebben om van dit boek te kunnen genieten. Philip Pullman heeft dit op zeer kundige wijze gedaan. “Het Boek van Stof” was een prachtig avontuur om te lezen. Ik geef het graag 5 sterren.

Jeanine Feunekes-Both - recensente De Perfecte Buren