Genre: sciencefiction
Uitgever: Celtica Publishing
ISBN: 9789491300967
Aantal pagina's: 500
Uitgave: maart 2019

Met dank aan Jeffrey Debris voor het recensie-exemplaar.

Na de vernietiging van de planeet Zar zit Grummus met zichzelf in de knoop. Hij gelooft er in dat al het leven heilig is. Zijn vrienden en medestrijders proberen hem ervan te overtuigen dat de vernietiging van de planeet de enige juiste optie was, maar Grummus kan zich daar niet bij neerleggen. Hij neemt een jaar om op zijn thuisplaneet Wyngaya via meditatie rust te vinden en antwoorden te vinden, maar het werkt helaas niet. De ouderen hebben een opdracht voor Grummus, in de hoop dat hij zo zijn rust vindt. Sedora heeft met Tryu getraind en het is aan Grummus om te bepalen of Sedora klaar is met haar training. Hiervoor dienen ze naar Saridia Prime te vertrekken. Saridia is de thuiswereld van Sedora. Eenmaal daar komen Grummus en Sedora achter informatie die zij niet kunnen negeren in de strijd tegen de Shaedon.

Ook Räz maakt vooral in het begin een moeilijke tijd door, ook hem valt de vernietiging van Zar zwaar. Räz is degene die de opdracht heeft gegeven tot de vernietiging en dit valt hem zwaar. Hij heeft de kennis van de Luminar ontvangen en het lukt hem maar niet om deze kennis bewust te gebruiken in de strijd tegen de Shaedon. Om deze te kunnen bereiken traint hij zijn geheugen met behulp van de keizer Zar'kiln. Dan wordt de basis waar Räz zich bevindt overvallen, schijnbaar door mensen en zij ontvoeren hem met het doel de kennis in zijn hoofd te pakken te krijgen.

Máraxi Wihara, leidster van de Negende Cirkel, krijgt de informatie over Räz Numera te horen van admiraal Xer'xis. Zij worden door de keizer Zar'kiln uitgenodigd om de stand van zaken door te spreken. Máraxi is nog steeds op zoek naar in zilver gebonden boeken die een mogelijke oplossing kunnen bevatten om de Shaedon voor altijd te vernietigen. De Shaedon zijn ondertussen op de hoogte van deze ontwikkeling en werken aan alle kanten tegen.

Mening/conclusie
Het verhaal is wederom ongelooflijk spannend. Als je eenmaal begint, moet je gewoon doorlezen, ondanks dat dit derde deel een dikke pil is. Een aantal personages blijken niet te zijn waarvoor men hen altijd heeft gehouden. Er is verraad door personen waarvan niemand het verwacht. En de Shaedon krijgen steeds meer voeten aan de grond voor een complete overwinning. Zij hebben basissen gebouwd en produceren daar massaal zogenaamde “polydrones”: kunstmatig intelligente wezens die in dienst staan van de Shaedon. De Shaedon lijken dan ook onoverwinnelijk.

Ook in dit laatste deel schuwt de schrijver er niet voor om personages in nare situaties te plaatsen, sommige met dodelijke afloop. Het zijn niet alleen de minder belangrijke personages, ook enkele hoofdpersonages krijgen er flink van langs. De personages hebben naast de dreiging van oorlog ook te maken met hun eigen (vaak moeilijke) persoonlijke zaken, zoals Chando en Serra. Het verhaal heeft tevens intrigerende plotwendingen. Ook het geweldige sarcasme is weer aanwezig in dit deel, waardoor het verhaal ook regelmatig luchtig blijft.

Er zijn een aantal steengoede cliffhangers en Jeffrey Debris wist mij een aantal keren goed te verrassen. En dan het einde... Ik was er stil van. Het einde is zo geniaal bedacht, het bleef nog dagenlang door mijn hoofd spoken en ik heb mijn vrienden er een beetje gek mee gemaakt geloof ik. Ik moest het gewoon kwijt en erover praten, zo vol was ik ervan. Binnenkort herlees ik de gehele trilogie nog eens in één keer, zodat ik alles nog eens goed kan herleven.

Jeffrey Debris heeft met The Xoron Redemption een fantastisch boek geschreven, een waardig slot voor de trilogie. Alles valt op het laatst samen, bepaalde zaken die je voor gewoon aannam blijken een diepere betekenis te hebben. Jammer dat de serie nu daadwerkelijk is afgelopen. Ik heb begrepen uit het voorwoord dat de schrijver nog eens terug zal keren naar dit universum. Vooral Lerion heeft behoefte aan een eigen verhaal en over de Kevars is ook nog niet voldoende verteld.

Ik geef The Shaedon Resurgence book III, The Xoron Redemption van Jeffrey Debris graag 5 sterren.

Jeanine Feunekes-Both
De Perfecte Buren