woensdag 5 februari 2020

MichielZiet ... Tesla






Ik ben een complete nitwit wanneer het op auto’s aankomt. Wat ik wel begrijp is dat we met ons allen wat zuiniger moeten rijden. Is het niet voor de natuur, dan is het wel goed voor je portemonnee. Zeggen ze. Daarom zie je de laatste tijd ook steeds meer elektrische auto’s op de weg verschijnen. Vooral de Tesla valt op met haar Ferrari ogende looks. Ik moet je eerlijk bekennen dat ik nog niet zolang geleden geen idee waar men het over had bij de koffieautomaat als het over deze auto ging. Ik knikte altijd maar een beetje mee en vond het allemaal knap bijzonder wat deze door NASA ontwikkelde laag in een koekenpan allemaal wel niet kon. Kennelijk was mijn BK ook heel zuinig op elektriciteit. Wat lastig was omdat ik op gas kook. Dat ie wel 400 kilometer kon. Daar zag ik het nut niet van in. Ja, mijn pan moet wel kilometers moeten maken, maar dat is toch meer figuurlijk? Pas toen iemand een Tesla aanwees begreep ik dat het over een auto ging. Tesla, Teflon, je haalt ze zo gemakkelijk door elkaar. Ik wel.

Op het moment dat ik wist dat een Tesla een auto is, ben ik er over na gaan denken. Een elektrische auto hoe goedkoop is dat? Hij schijnt enorm zuinig te zijn. Rijdt dus aardig wat kilometers op elektriciteit. Heeft dus geen fossiele brandstoffen nodig, waardoor het minder vervuilend is. Voor de bestuurder is het dus goedkoop en stil rijden en als klap op de vuurpijl heb je een Windows 95 ogende beeldschermtoestand in je Tesla die zo’n beetje alle mechanische wijzertjes en dingetjes vervangt. Ik kan het mis hebben, maar dat vreet toch ook stroom? Zo’n mobiele flipperkast? Men zegt dat het een auto is waarop je flink bespaart. Je moet er wel een tweede hypotheek voor opnemen om zo’n kar te rijden, maar afijn, een kniesoor die daar op let. Want kennelijk zijn er zat mensen in Nederland die ze kunnen rijden of leasen. Want net als een konijn. Het begint met twee bruine konijnen en op opeens zie je wel honderd bruine konijnen op de weg rijden. Het gaat goed met de welvaart.

Met mijn welvaart kom ik helaas niet verder dan een mobiele telefoon, een elektrische waterkoker en een oplaadbaar scheerapparaat. Daar komt ook de nitwit weer om de hoek kijken. Mijn mobiele telefoon. Zeg maar mijn Tesla maar dan met Android in plaats van Windows. Toen mijn mobiel nieuw was, had ik een Ferrari. Het werkte als een tiet! De appjes floepten open, oneindig filmpjes kijken en hooguit eenmaal per dag aan de lader. Nog geen twee jaar later veranderde mijn mobiel heel stilletjes van een sportwagen naar een 45 km autootje. Traag, vastlopers en vaker aan de lader dan draadloos. Dan heb ik het over een mobieltje die zeg maar in twee-drie jaar tijd devalueerde van pak hem beet 500 euro naar 100 euro.

In een Tesla zit ook een batterij. Ietsie groter dan die in een mobiel. Dan vraag ik mij toch af. Al die mensen in die dure goedkope auto. Zie ik die over twee jaar halverwege langs de kant van de weg staan? Omdat de batterij leeg is? Of vliegt bij hun ineens de routeplanner vast? Of erger, knalt heel Windows 95 eruit? Hoe snel daalt die prijs van een elektrische auto? Hoe duur is het grapje wanneer de batterij haar kracht verliest? Kortom, is de Tesla echt wel zo zuinig voor je portemonnee? En hoe goed is het voor de natuur dat al die batterijen geproduceerd, vervangen of gerepareerd moeten worden?
Zoals ik al zei, ik ben slechts een nitwit en rijd ook niet milieu vriendelijk. Want dat kan ik niet betalen. Echter ben ik altijd wel blij wanneer ik mijn telefoontje zie knipperen op de bijrijdersstoel dat zijn batterij bijna leeg is. Dan komt er wel een geruststellende gedachte bij me op. Je zou maar in een Tesla rijden en dit op je autoscherm krijgen… Nee, doe mij voorlopig maar een Teflon.

Michiel Geurtse


Geen opmerkingen: