maandag 5 februari 2018

‘De moord op Commendatore, deel 1’ – Haruki Murakami

 
Genre: roman
Uitgever: Atlas Contact
ISBN: 9789025451349
Uitvoering: hardcover
Aantal pagina's: 508
Uitgave: januari 2018 (derde druk)


Met dank aan Atlas Contact voor het recensie-exemplaar.

Het werk van de Japanse schrijver Haruki Murakami wordt in meer dan veertig landen uitgegeven. Hij heeft een grote schare bewonderaars en fervente, ja welhaast fanatieke lezers. Zo ook in Nederland, Murakami is hier bijna een cultfiguur. Op 13 en 14 januari 2018 werd ter gelegenheid van de verschijning van deel 2 van “De moord op Commendatore” in Rotterdam zelfs een zeer druk bezocht Murakami-weekend gehouden op het befaamde SS Rotterdam. Ruim duizend lezers vonden de weg naar het fraaie schip, onder wie vele bekende Nederlanders die hun liefde voor het werk van Murakami openlijk belijden.
In Nederland zijn tot nu toe 21 boeken van de Japanse meesterverteller verschenen.

In deel 1 van “De moord op Commendatore” is de opmerkelijk genoeg naamloze ik-figuur een zesendertigjarige portretschilder. Zijn huwelijk met Yuzu loopt op de klippen en hij vertrekt naar een afgelegen bergwoning in Odawara. Dat huis is eigendom van de zieke schilder Tomohiko Amada en wordt door diens zoon aan de ik-figuur in gebruik gegund. Deze treft daar op zolder een geheimzinnig onbekend schilderij van Amada aan; de voorstelling geeft de moord weer op Commendatore, een klein mannetje. Het schilderij intrigeert hem zeer. De Commendatore lijkt door transfiguratie tot leven te komen voor de ik-figuur. Deze heeft daarbij wonderlijke beelden en er ontstaat een schijnbare, opzienbarende communicatie met het mannetje.
Dan komt in de persoon van Menshiki een mysterieuze opdrachtgever voor het schilderen van een portret op bezoek. Deze man is rijk, woont in een prachtige villa in de buurt van de ik-figuur en rijdt –het wordt in het verhaal nogal vaak benadrukt- in een Jaguar. Er ontstaat een bijzondere relatie tussen beide mannen.

Een traumatische gebeurtenis uit de jeugd van de ik-figuur speelt bij tijd en wijle een rol in het verhaal, evenals een merkwaardig geklingel van een bel in de nachtelijke uren. Menshiki en de ik-figuur gaan op onderzoek uit en doen een opmerkelijke ontdekking. Het verhaal eindigt open met de aanvang van het schilderen van een portret van de jeugdige Marie Akigawa, wier komaf aan het eind van deel 1 vragen openlaat. Maar de lezer slaat met veel meer vragen het boek dicht…


Haruki Murakami heeft ontegenzeggelijk een prachtige schrijfstijl. Hij schept in het verhaal een geheel eigen magische wereld met mystieke en surrealistische kenmerken. In die wereld lijkt niets onmogelijk. Alles wordt zó vanzelfsprekend in eenvoudige doch zeer treffende taal beschreven, dat de lezer onontkoombaar al snel in een soort droom verzeild raakt die voortduurt tot het einde van het verhaal. En dat einde is geen einde want het zit boordevol cliffhangers die naar verwachting in deel 2 worden opgehelderd en beantwoord. Of misschien ook niet, het zou zomaar kunnen. Murakami zit duidelijk vol met fantasie en met verrassingen.

Het toekennen van een waardering in sterren aan dit boek is een schier onmogelijke zaak. Zij is te zeer afhankelijk van de interesse en de verwachtingen van de potentiële lezer. Voor de liefhebbers van de verteltrant van Murakami zal ook “De moord op Commendatore deel 1” vermoedelijk een onbetwiste topper zijn. Maar er zullen ook lezers zijn die het verhaal traag en vergezocht zullen vinden. Deze laatsten zullen geen Murakami-fan worden.

Hoe dan ook is het lezen van een boek als het onderhavige een heerlijke manier om voor langere tijd in een schemerwereld te geraken. Het boek staat alsdan garant voor vele uren ongebreideld leesplezier. Dat er een grote groep onvoorwaardelijke liefhebbers van het oeuvre van Murakami is, wekt dan ook bepaaldelijk geen verbazing.  

Charles Kuijpers – recensent De Perfecte Buren

Geen opmerkingen: